• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
0

احتمال بارش غیرمعمول در حوضه آبریز کرخه و دز

  • کد خبر : 642
  • 06 فروردین 1402 - 5:34
احتمال بارش غیرمعمول در حوضه آبریز کرخه و دز
سامانه بارشی وارد غرب کشور شده است و قرار است امروز یکشنبه و فردا بخش قابل توجهی از حوضه آبریز کرخه و دز را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری صدای جریده، هشدارها جدی به نظر می رسد، سامانه بارشی وارد غرب کشور شده است و قرار است امروز یکشنبه و فردا بخش قابل توجهی از حوضه آبریز کرخه و دز را تحت تاثیر قرار دهد.

سیلاب احتمالی و ورود روان آب در سد کرخه که شرایط سختی را از نظر بی آبی سپری می کند، می تواند خبری خوشحال کننده برای دوست داران محیط زیست و کشاورزان باشد، پیش بینی ها نیز اینگونه خبر می دهند که قرار است حجم قابل توجهی از سیلاب در پشت این سد بزرگ سرازیر شود، هرچند برای آبگیری این سد عظیم که با خشکسالی مواجه شده، تا پیش از این، بارش های قابل توجهی در حوضه آبریز کرخه حاصل نشده بود، به همین جهت، این سد به خشکسالی دچار شده است، اما روی هم رفته، این بارش ها می تواند وضعیت این سد را بهبود ببخشد.

با این وجود، استاندار لرستان درباره بارش های پیش روی، شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان، پلدختر، بخش سپیددشت و نقاطی دیگر را حساس ترین مناطق برای بروز بحران احتمالی عنوان کرده است، به گفته سید موسی خادمی، در این مناطق احتمال این که بارش‌ها برای لحظاتی بیش‌تر از حد معمول باشد خیلی بیش تر است.

بر این اساس اگر بارش ها بیش از حد معمول باشد، می توان به بهبود وضعیت ذخیره آب در سد کرخه نیز امیدوار شد.

از طرف دیگر، وضعیت سد دز با کرخه کاملا متفاوت است، حدود ۷۸ درصد از ظرفیت سد دز پر است و بارش های بیش از حد معمول در حوضه آبریز آن می تواند، باعث افزایش خروجی این سد و احتمال وقوع پدیده سیلاب در مناطق پایین دست شود.

شاید این سامانه، آخرین رویداد بارشی قابل توجه در سال آبی ( تا نیم سال اول ۱۴۰۲ ) باشد که سطح آبی دو سد کرخه و دز را تحت تاثیر قرار دهد.

لینک کوتاه : https://sedayejaride.ir/?p=642

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.