• امروز : جمعه - ۵ مرداد - ۱۴۰۳
0

رد واکسن بر چهره کودک خوزستانی: «اتفاقی نادر» یا علت دیگری در میان است؟

  • کد خبر : 4043
  • 07 خرداد 1403 - 10:33
رد واکسن بر چهره کودک خوزستانی: «اتفاقی نادر» یا علت دیگری در میان است؟
همین چند روز پیش ( خرداد ۱۴۰۳ )، دختربچه‌ای به نام زینب، پس از تزریق واکسن سرخک، با مشکلاتی عجیب مواجه شد، ویدئویی از وضعیت جسمی او در فضای مجازی منتشر شده است.

عارف شریفی صرخه: خطر طغیان سرخک، ایران را تهدید می‌کند، این هشداری است که وزارت بهداشت رسما در سالهای اخیر اعلام کرده است، با این وجود، تزریق واکسن سرخک، در مواردی نادر، ممکن است کودکان را دچار مشکلاتی کند و سرانجام، خانواده‌ها از ترس اینگونه عوارض نادر، عطای واکسن را به لقایش می‌بخشند!

چنین اتفاقی برای یک خانواده در شوش افتاده است، همین چند روز پیش ( خرداد ۱۴۰۳ )، دختربچه‌ای به نام زینب، پس از تزریق واکسن سرخک، با مشکلاتی عجیب مواجه شد، ویدئویی از وضعیت جسمی او در فضای مجازی منتشر شده است.

آنچه که در این ویدئو می‌بینیم، از بین رفتن یا سوختگی بافت فوقانی بازوی این کودک است، کودکی که گفته می‌شود کمتر از ۲ سال سن دارد، بر روی پوست صورت و گردن زینب، لکه‌های کبود و قرمز رنگ نیز دیده می‌شود، او نای بلند شدن هم ندارد.

وضعیت این کودک که اهل روستای خلف مسلم در محور چعب در بخش مرکزی شوش است، چندان مساعد به نظر نمی‌رسد، یک کارشناس به صدای جریده گفت: این تزریق می‌تواند ناشی از خطای انسانی و یا عوارض واکسن و یا نوعی واکنش آلرژیک و نادر بوده باشد، با این وجود، بهتر است کارشناسان رسمی دانشگاه علوم پزشکی، پس از بررسی و انجام آزمایشات تخصصی نظر بدهند، در هر حال برای هر ۳ این موارد درمان وجود دارد.

منابع آگاه و برخی کارشناسان، توضیح متولیان امر درباره این اتفاق را ضروری می‌دانند، تکریم خانواده کودک و پیگیری وضعیت جسمی او نیز بسیار مهم و حیاتی است.

در این بین، اولین‌بار، دادرسانه در شوش بود که این ویدئو را منتشر کرد و از مسئولان این شهرستان خواست، در این مورد توضیح دهند، اما هنوز توضیحی در این مورد منتشر نشده است.

توضیح مدیر شبکه بهداشت و درمان شوش یا رئیس شورای سلامت شهرستان می‌تواند در این زمینه رهگشا باشد، به ویژه آنکه نگرانی و ترس خانواده‌ها از واکسن سرخک، می‌تواند به کاهش آمار واکسیناسیون منجر شده که پیامدهای جبران ناپذیری خواهد داشت.

در این شرایط، نگرانی از «افشای خبر»، یا چگونگی لاپوشانی آن و یا سپردن آن خبر به مرور زمان، می‌تواند، اشتباهی خطرناک برای سیستم بهداشت و درمان و حتی جامعه باشد، به ویژه آنکه اینگونه موارد نادر بوده و نباید در غفلت مسئولان از تنویر افکار عمومی، باعث کاهش میل خانواده‌ها به واکسیناسیون فرزندانشان در شوش شود.

پی‌نوشت: متخصصان، دلیل شیوع سرخک در جهان را کاهش واکسیناسیون کودکان به‌ویژه پس از شیوع پاندمی کرونا می‌دانند.

پی‌نوشت ۲: منابع رسمی از طغیان سرخک در کشورهای همجوار خبر می‌دهند، خطری که در کمین قرار دارد و اهمیت واکسیناسیون را بیش از پیش نشان می‌دهد.

پی‌نوشت ۳: زینب، کودک آسیب دیده، در بیمارستان کودکان ابوذر اهواز بستری شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=4043

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.