• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
1

انتخابات ۱۴۰۲؛ نه بزرگ به «حلقه اتحاد» در دزفول؟

  • کد خبر : 3805
  • 08 بهمن 1402 - 22:02
انتخابات ۱۴۰۲؛ نه بزرگ به «حلقه اتحاد» در دزفول؟
2 حلقه اتحادی که انتظار می رفت به مرکزیت 2 داوطلب سرشناس دزفول و داوطلبان همسبد با این دو شکل بگیرد، تاکنون محقق نشده است

پایگاه خبری صدای جریده – عارف شریفی صرخه: اتحاد سیاسی در انتخابات، پدیده نوظهوری نیست، در تاریخچه رقابت های سیاسی، این شگرد، معمول بوده است و اغلبا منجر به نتیجه می شود. معمولا زمانی که معادلات انتخابات پیچیده شده و رقابتها نزدیک ارزیابی می شود، این تاکتیک سیاسی برای تضمین پیروزی جریان دلخواه، به کار گرفته می شود، تایید صلاحیت چهره های سرشناس در دزفول، رقابت در این شهرستان پرجمعیت را با چنین وضعیتی مواجه کرده است.

براساس اطلاعات اولیه، دو قطب رقابت در انتخابات دزفول به نام محمد علی دوائی و عباس پاپی زاده گره خورده است، این ۲ چالشی به نام داوطلبان همسبد را پیش روی دارند، در چنین شرایطی، سید احمد آوائی، نماینده فعلی مردم دزفول در مجلس و داوطلب انتخابات ۱۴۰۲، که گفته می شود، به شدت با دوائی، از نظر توزیع مکانی و جغرافیایی آراء، همسبد است، در تازه ترین اظهار نظر خود درباره رقابت انتخاباتی، اعلام کرده که با قاطعیت تا پایان این کارزار سیاسی باقی خواهند ماند.

این تصمیم آوایی، «نه بزرگی» به «حلقه اتحادی» بود که می توانست در چارچوب ائتلاف یا اجماع با محمد علی دوائی و جمعی دیگر از همسبدانش، شکل بگیرد، از طرف دیگر بعید است دوائی که مورد اقبال بسیاری از شهروندان دزفولی است، به نفع آوایی از ادامه رقابت کنار رود.

از طرف دیگر، عباس پاپی زاده، داوطلبانی همچون هوشنگ زلقی، شاه‌حسینی، یوسفی و حاجیوند و جمعی دیگر را به عنوان همسبد و خطری که می توانند به پراکندگی احتمالی آرای او منجر شوند، را در عرصه رقابت می بیند، به همین جهت، حلقه اتحاد این چهره ها با پاپی زاده، می تواند بلیط حضور این نماینده سابق دزفول به مجلس دوازدهم را تضمین و قطعی کند.

حلقه اتحاد مخالفان نمایندگان ادوار نیز می تواند فرضیه جالب دیگری باشد که می تواند با اجماع و ائتلاف جمع کثیری از داوطلبان هم حزب یا هم نظر، بر علیه دیگر جریانهای سیاسی پرشانس ظهور کند.

با این حال، تاکنون حلقه اتحادی برای ائتلاف یا اجماع بر یک جریان قدرتمند و پررای در دزفول شکل نگرفته است، هرچند مذاکراتی وجود داشته اما توافقی گزارش نشده است.

تایید صلاحیت برخی چهره‌های سرشناس سیاسی همچون محمد علی دوائی، سید احمد آوایی، امیر احسانیان و عزیز گلبهاری از یک طرف و هوشنگ زلقی، عباس پاپی زاده، شاه‌حسینی، یوسفی و حاجیوند از سوی دیگر، معادلات انتخابات ۱۴۰۲ در حوزه انتخابیه دزفول را تا حد زیادی زیر و رو کرده و قطب‌نمای رأی‌آوری را به جهت‌های مختلف تغییر داده است.

در این میان، از تحلیل جغرافیایی انتخابات و توزیع معمول، سنتی و احتمالی آراء، می‌توان ۲ قطب اصلی رقابت در انتخابات پیش‌روی مجلس در حوزه انتخابیه دزفول را حدس زد، تحلیل‌های اولیه، این دو قطب را به نام عباس پاپی زاده و محمد علی دوائی ترسیم می‌کند اما حضور برخی داوطلبان همسبد با این دو چهره سیاسی، می تواند موقعیت این دو را متزلزل کرده و احتمال پراکنده شدن آرای آنها را به وجود آورد.

در ادامه لیست ۵۶ نفره داوطلبان تایید صلاحیت شده در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه دزفول را مرور می‌کنیم:

۱-کیانوش پدیدار
۲-زهرا سادت پژوهیده
۳-رحیم پور صادق
۴-احسان پور محمود
۵-مهدی پیرنیا
۶-محمد تاج
۷-محمود تدین نژاد
۸-مسعود جواد خیاط
۹-محسن حاجیوند
۱۰-میرزا علی آستی
۱۱-علیرضا آل هفتن
۱۲-سید احمد آوایی
۱۳-عبدالامیر احسان زاده
۱۴-امیر احسانیان
۱۵-مهدی احمدی
۱۶-زهرا اسلامی فر
۱۷-علی برهان زهی
۱۸-عباس پاپی زاده
۱۹-مسعود پاک سرشت
۲۰-سید محمد حسینی احمد فداله
۲۱-پروین حمیدی
۲۲-حاجی حسین خورشیدی
۲۳-ایرج دهداری فرد
۲۴-محمد علی دوایی فر
۲۵-علیرضا رحیمی
۲۶-امیر محمد رحیمی راد
۲۷-حبیب رشتی پور
۲۸-بهنام زارعی امین
۲۹-هوشنگ‌زلقی
۳۰-سید حبیب الله فارغ
۳۱-بهزاد فروغی نیا
۳۲-محمد علی قاسمی
۳۳-رضا قاسمی نجف آبادی
۳۴-عزیز گلبهاری
۳۵-سعید ماندنی کوتیانی
۳۶-امیر محمد زاده
۳۷-زهرا مرادی
۳۸-موسی مهدی
۳۹-غزل مهرنژاد
۴۰-سید حسن موسوی امجد
۴۱-حسین زمان
۴۲-مدینه زمانی
۴۳-عبدالحسین شاه حسینی
۴۴-مهدی شمس آبادی زاده
۴۵-مصطفی صادق نیک
۴۶-رضا صدیقی فر
۴۷-عبدالرضا عباسی
۴۸-مجید عقابی
۴۹-امیر علی پور
۵۰-نصرت الله علیان
۵۱-علی مولایی
۵۲-غلامحسین نوروزی نژاد
۵۳-نورعلی کاظمی راد
۵۴-سید محمود کاظمینی
۵۵-علی کاویانی نژاد
۵۶-حسین یوسفی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=3805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.