• امروز : جمعه - ۵ مرداد - ۱۴۰۳
2
ایستگاه ضرب‌المثل‌

ماجرای ضرب المثل «از کوره در رفتن»

  • کد خبر : 3491
  • 19 آذر 1402 - 0:27
ماجرای ضرب المثل «از کوره در رفتن»
حکایت پندآموز و خواندنی ضرب‌المثل‌ «از کوره در رفتن» را در ایستگاه ضرب‌المثل‌ جریده می خوانید.

به گزارش پایگاه خبری صدای جریده، وقتی کسی به شدت عصبانی می شود و اختیار اعمالش را از دست می دهند اصطلاحا می گوییم فلانی از کوره در رفته است اما این ضرب المثل قدیمی فارسی از کجا آمده و ریشه آن چیست؟

می‌گویند که در کوره آهنگری، سنگ آهن را در کوره می گذاشتند و گرمای کوره را آرام آرام زیاد می کردند تا آهن به تدریج ذوب شود و از آن آهن مذاب برای ساختن ابزار و وسایل زندگی استفاده می‌کنند.

اگر آهنگر موقع کار بی دقتی می کرد و درجه حرارت کوره را یکدفعه خیلی بالا می برد آهن ناگهان گداخته می شد و با صدایی شدید شبیه به انفجار از کوره به بیرون پرتاب می شد و اصلاحا می گفتند از کوره در رفت.

علت هم این است که آهن این خاصیت را دارد که اگر در معرض گرما و حرارت بالا قرار بگیرد، سخت گداخته می‌شود و با صدای مهیبی منفجر می‌شود و از «کوره در می‌روند» به این معنا که از کوره به بیرون پرتاب می‌شوند.

از همین روست که این ضرب المثل از شغل آهنگری گرفته شد و کاربرد عام پیدا کرد و از گذشته تاکنون برای افرادی که عصبی‌مزاج هستند و در برابر برخی اتفاقات چنان خشمگین می‌شود که از حد تعادل خارج می‌شوند و شاید دست به اعمال غیرمنتظره هم بزنند، به کار گرفته می شود.

روی هم رفته اصطلاح «از کوره در رفتن» در مورد افراد تندخو و خشمگین که قدرت و توانایی کنترل اعصاب خود را ندارند به کار می‌رود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=3491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.