• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
0

نگاهی به تحولات میدانی و جهانی غزه پیش از سخنرانی نصرالله / سید حسن چه خواهد گفت / از ظهر جمعه به بعد چه خواهد شد؟

  • کد خبر : 3131
  • 12 آبان 1402 - 2:27
نگاهی به تحولات میدانی و جهانی غزه پیش از سخنرانی نصرالله / سید حسن چه خواهد گفت / از ظهر جمعه به بعد چه خواهد شد؟
صدای جریده نگاهی به تحولات میدانی و جهانی غزه پیش از سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان انداخته و به واکاوی این موضوع که سید حسن نصرالله چه خواهد گفت و از ظهر جمعه به بعد چه خواهد شد، پرداخته است

صدای جریده – عارف شریفی صرخه: جهانیان در انتظار سخنرانی روز جمعه سید حسن نصرالله هستند، دبیرکل حزب الله لبنان تا ساعاتی دیگر، با در نظر گرفتن کامل تمام ابعاد سیاسی و نظامی، برنامه جدید مقاومت درباره رژیم صهیونیستی و تحولات غزه را رسما اعلام خواهد کرد.

فرضیه اول: اعلام رسمی جنگ

اعلام رسمی جنگ، همان چیزی است که مسلمانان جهان برای بازداشتن رژیم صهیونیستی از کشتار مردم غزه می‌خواهند، اگر حزب‌الله روز جمعه رسما وارد جنگ شود، جبهه‌های مقاومت نیز فعال‌تر خواهند شد، ناوها و نظامیان مستقر آمریکا در منطقه نیز از نقش بازدارندگی خارج شده و حالت هجومی به خود خواهند گرفت، اما احتمالا در برابر حملات پرحجم جبهه‌های مختلف مقاومت در عراق، لبنان، یمن، سوریه و …، مجبور شوند نسبت به اعزام نیروهای بیشتر اقدام کنند.

اگر آتش‌بس یا پایان جنگ و کشتار مردم غزه از سوی رژیم اسرائیل اعلام نشود، دامنه درگیری‌ها لحظه به لحظه بیشتر خواهد شد، گسترش دامنه درگیری‌ها، در نهایت خاورمیانه را مثل بمب منفجر خواهد کرد و زبانه‌های این انفجار، تمام جهان به ویژه آمریکا و اروپا را نیز به آتش خواهد کشاند، قطعا امنیت داخلی آمریکا و اروپا با پیامدهای اقتصادی و به ویژه تحرکات تلافی‌جویانه و استشهادی شهروندان مسلمان، دگرگون خواهد شد.

اگر سرکشی رژیم صهیونیستی با کشتار و بمباران غزه و تشدید نبرد زمینی ادامه یابد، همزمان درگیری‌های منطقه‌ای نیز تشدید خواهد شد، در این شرایط احتمالا پای روسیه و چین نیز به دلیل وجود منافع غیرقابل جایگزین در خاورمیانه، به تحولات باز شود، در این مرحله اقتصاد جهانی به شدت دچار رکود و تنش خواهد شد و پیامدهای آن، جهان را به شکل عجیبی تکان خواهد داد‌.

از طرف دیگر، ملت‌های مسلمان نیز در برابر مواضع حاکمان کشورهایشان بی‌تفاوت نخواهند بود و احتمالا ناآرامی‌های گسترده‌ زیادی واقع خواهد شد، در این صورت، نمی‌توان دنیای پس از این جنگ احتمالی را تصور کرد.

فرضیه دوم: اعلام غیرسمی جنگ

برنامه و راهبرد حزب‌الله درباره حمایت از مسئله فلسطین همواره مشخص بوده است، احتمالا دبیرکل حزب‌الله لبنان، در راستای این استراتژی، بخواهد به رژیم اسرائیل این پیام را بدهد که هر قدم پیشروی بیشتر زمینی در نوار غزه را با حمله موشکی بیشتر پاسخ خواهد داد، این ادبیات بازدارنده، احتمالا برای این سخنرانی در این مرحله از جنگ انتخاب شود.

در این شرایط، حجم حملات جبهه‌های مقاومت همچنان تا زمان توقف جنایات رژیم صهیونیستی ادامه خواهد یافت، جنگ دیگر جبهه‌ها نیز غیررسمی ادامه خواهد یافت، ممکن است فشار افکار عمومی، مواضع کشورها و سازمان ملل، باعث آتش‌بس اسرائیل شود و در مقابل نیز ممکن است با سرکشی رژیم صهیونیستی و تداوم بمباران و کشتار مردم غزه، تحولات این جنگ وارد مرحله جدید و غیرقابل پیش‌بینی شود.

آخرین تحولات میدانی و جهانی غزه

ارتش رژیم صهیونیستی در تهاجم زمینی به غزه همچنان سردرگم است و در روزهای اخیر، نقشه‌های مختلفی را در این زمینه تست کرده اما هر بار در برابر نیروهای مقاومت در نوار غزه دچار شکست شده است.

بالگردهای ارتش اسرائیل روز گذشته، اعلامیه‌های هشدارآمیزی را در میان ساکنان غزه پخش کردند، در این اعلامیه‌ها آمده وقت رو به پایان است و به زودی حمله زمینی آغاز می‌شود.

رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه مدعی شد ارتباط زمینی شمال و جنوب نوار غزه را قطع کرده اما بررسی‌ها از تحولات غزه، چیز دیگری را نشان می‌دهد، نیروهای ارتش صهیونیستی به همراه ادوات نظامی آنها، در تله‌های مقاومت گرفتار شدند و تلفات و خسارات قابل توجهی متحمل شدند.

با توجه به شکست‌های پی در پی صهیونیستها در نبرد زمینی، آنها به بمباران هوایی و روند قتل‌عام مردم شدت بیشتری داده‌اند، همچنین نبردها به صورت جسته و گریخته در محورهای شمالی و نقاط دیگر غزه احساس می‌شود، صف‌آرایی ارتش صهیونیستی برای تدارک حمله گسترده زمینی نیز تحت تاثیر تحرکات و اعلام جنگ احتمالی حزب الله در سخنرانی روز جمعه سید حسن نصرالله قرار گرفته و معادلات جنگ را برای صهیونیست‌ها تغییر داده است.

انصار الله یمن که هماهنگ‌تر از قبل در کنار جبهه‌های دیگر مقاومت قرار گرفته است، در کنار حزب الله، با حملات موشکی و پهپادی، تمرکز صهیونیست‌ها را کاملا بر هم زده‌ است، انصارالله همچنین خبر داده که در واکنش به جنایات صهیونیستی و مقابله با تهدید آمریکا، به زودی حملات بی‌سابقه موشکی و پهپادی را در برابر این رژیم آغاز خواهد کرد. با تکرار جنایات صهیونیست‌ها در اردوگاه جبالیا و تداوم قتل‌عام هولناک مردم غزه، و احتمال اعلام رسمی جنگ از سوی حزب‌الله در روز جمعه، احتمالا حملات انصارالله به مواضع صهیونیست‌ها با هماهنگی سایر جبه‌های مقاومت، کاربردی و موثرتر و با حجم بیشتری همراه باشد.

اما ایران از یک تصمیم‌ بزرگ درباره غزه سخن می‌گوید، وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه هشدار داد که با ادامه کشتار مردم توسط صهیونیست‌ها، به زودی تصمیمی غافلگیر کننده اتخاذ می‌شود، عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف مصری نیز خبر داده که ایران و حزب‌الله، به آمریکا درباره تداوم کشتار مردم غزه هشدار داده‌‌ و منطقه به زودی شاهد اتفاقات بزرگ خواهد بود، روی هم رفته، احتمال بالا رفتن بیشتر گستره جنگ و تشدید درگیری‌های منطقه‌ای، در صورت تداوم سرکشی رژیم صهیونیستی و ادامه جنایات در غزه، تقریبا قطعی است.

با ادامه جنگ و مشخص شدن ابعاد سیاسی و اجتماعی جنایات رژیم صهیونیستی و شکل‌گیری انزجار جهانی از رژیم اسرائیل و آمریکا، مشخص شد، تحلیل آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در حمایت گستاخانه از جنایات رژین اسرائیل، درست نبوده و آنها دچار خطاهای جبران‌ناپذیری شد‌ه‌اند که تا سالها ممکن است اعتبار معنوی – سیاسی را مخدوش و امنیت داخلی کشورهایشان را تهدید کند‌.

اکنون آمریکا این تهدیدها را بیش از پیش احساس کرده و برای مهار موج گسترده حمایت‌های معنوی جهانی از غزه، روی به رایزنی‌های سیاسی آورده است. همچنین برای پیشگیری از عملیات تلافی‌جویانه مسلمانان ساکن در آمریکا نیز تلاش می‌کند، تدابیر امنیتی را به بالاترین سطح خود برساند، ادبیات سیاسی آمریکا نیز همچنان حول کمک تسلیحاتی – نظامی به رژیم صهیونیستی و ابراز همدردی با قربانیانی که اغلبا با همان تسلیحات شهید شده‌اند، می‌چرخد. این دوگانگی و سیاست استاندارد دوگانه آمریکا درباره مسئله غزه با توجه به تشدید کمک‌های نظامی گسترده و ارسال موشک‌ها و ادوات انفجاری به اسرائیل، از نظر افکار عمومی جهان که به شدت از جنایت‌های اسرائیل و نسل‌کشی در غزه شوکه شده است، دیگر باورپذیر نیست.

نقطه اوج شکست آمریکا در یارکشی سیاسی، به موضع‌گیری‌های رسمی کشورهای مختلف جهان باز می‌گردد، آمریکا در پیام‌هایی به دولت‌های مختلف، نسبت به موضع‌گیری‌های بشردوستانه درباره غزه واکنش نشان داده و خواسته در زمینه حمایت از غزه و اعلام انزجار از اسرائیل، اظهارنظری نشود، مالزی یکی از کشورهایی است که رسما از دریافت چنین پیام‌هایی خبر داده است. از طرف دیگر استرالیا نیز از بی‌توجهی رژیم اسرائیل به درخواست این کشور برای توقف کشتار مردم غزه شوکه شده است، وزیر امور خارجه استرالیا در خطاب به رژیم صهیونیستی گفته است: بسیار مهم است وقتی دوستان اسرائیل از آن می‌خواهند از کشتن غیرنظامیان خودداری کند، به این حرف گوش دهد، جامعه جهانی کشتار مردم غزه را نمی‌پذیرد.

با توجه به روند موجود و ادامه کشتار جنون‌آمیز مردم غزه، به نظر می‌رسد از روز جمعه به بعد، در صورت تداوم جنگ از سوی رژیم صهیونیستی، شاهد توسعه جغرافیای درگیری باشیم، احتمالا آرایش جنگی جبهه‌های مقاومت، در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت‌های تمام قد دولت‌های غرب به ویژه آمریکا شکلی تهاجمی‌تر خواهد گرفت.

سیاست فعلی حاکمان کشورهای اسلامی و به ویژه اتحادیه عرب که تاکنون در محدوده صدور بیانیه، ارتباطات تلفنی و محکومیت خلاصه می‌شد، در مراحل بعدی جنگ، کارساز نخواهد بود، با گسترش احتمالی جنگ، این راهبرد، ضامنی برای حفظ منافع و مصالح اقتصادی – سیاسی و حتی امنیت داخلی آنها نخواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=3131

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.