• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
1

رابین هود عرب را بشناسید / هزار سال قدیمی تر از نسخه انگلیسی !

  • کد خبر : 2777
  • 19 مهر 1402 - 18:50
رابین هود عرب را بشناسید / هزار سال قدیمی تر از نسخه انگلیسی !
حدود هزار سال قبل از خلق شخصیت داستانی رابین هود، مردی شاعر و جنگجو در شبه جزیره عرب زندگی می کرد که شباهت زیادی به این شخصیت داشت

صدای جریده – عارف شریفی صرخه: رابین هود یک شخصیت داستانی در فرهنگ فولکلور انگلستان است. او و گروه خلافکارش در جنگلی به نام شروود زندگی می کردند، غارتِ ثروتمندان و بخشش به فقرا، باعث محبوبیت آنها در میان مردم عادی شده بود.

کلیک کنید: کانال صدای جریده در ایتا

اما آیا رابین هود واقعیت داشت؟ دایرةالمعارف بریتانیکا، رابین هود را یک شخصیت افسانه‌ای عنوان می کند، او بیش از آنکه واقعی باشد، شخصیتی خیالی است که برای جامعه ستمدیده قرن های ۱۳ و ۱۴ جزیره بریتانیا علیه نظام فئودالی انگلیس و ستم جانکاه حاکمان خلق شده است.

حدود هزار سال قبل از خلق شخصیت داستانی رابین هود، مردی شاعر و جنگجو در شبه جزیره عرب زندگی می کرد که شباهت زیادی به این شخصیت داشت، او نیز با گروهی از راهزنانی که به «الصعالیک» شهره بودند، زندگی در بیابانها و بیشه ها را انتخاب کرده و به غارتِ اغنیا و بخشش به فقرا معروف بود.

ظهور رابین هود عرب

در آن زمان، «ثروتمندان و تاجران»، مردم عادی را مورد ظلم و ستم قرار می دادند، نظام «قبیله» نیز که قوانین بسیار خشک و خشنی داشت، اجازه ساختارشکنی به هیچ کس را نمی داد، در این میان، گروهی به نام صعالیک بر علیه ثروتمندان و حاکمان ظهور کرد.

ثابت به اواس ازدی معروف به «شنفری» یکی از این راهزنان بود، شخصیتی شبیه به آنچه که ما از شخصیت داستانی و کارتونی رابین‌هود می‌شناسیم، با این تفاوت که او حدود هزار سال قبل از خلق این شخصیت داستانی زندگی می‌کرد و البته یک شخصیت کاملا واقعی بود.

ابو فرج اصفهانی، مورخ و نویسنده معروف، درباره شنفری می‌نویسد: او شاعر، چالاک، شجاع و مبارز بود، گروهی از تبعیدشدگان و مستمندان که از عصبیت قبیله و ظلم و ستم ثروتمندان به ستوه آمده بودند را گرد خود جمع کرده بود.

شنفری بر علیه نابرابری و بی عدالتی به مبارزه پرداخت، به قافله‌های تاجران حمله کرده و غنائم را بین گروهش و نیازمندان تقسیم می‌کرد.

انتقام خون پدر

شنفری سرانجام زمانیکه سرگرم انتقام خون پدرش از بنوسلامان بود، کشته شد، ماجرای انتقام شنفری، یکی از مشهورترین داستان های بازمانده از آن دوران است، در کتاب «المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام» آمده است، وقتی خبر مرگ پدر، به شنفری رسید، او به بنو سلامان پیغام داد که انتقام پدرم را با کشتن ۱۰۰ نفر از شما خواهم گرفت.

شنفری، به طرز شگفت انگیزی، مردان بنوسلامان را یکی یکی شکار می کرد و می کشت، او توانست ۹۹ نفر از آنها را از پای در بیاورد اما قبل از اینکه وعده انتقامش را عملی کند، توسط گروهی از جنگجویان بنوسلامان کشته شد.

آنها پیکر بی جانش را در بیابان رها کردند، پس از گذشت چند ماه، رهگذری از قبیله بنوسلامان، به استخوانهای برجای مانده شنفری رسید و با پای خود، ضربه‌ای به جمجمه شنفری زد، استخوانی در پایش فرو رفت و پس از چند روز مُرد. با مرگ صدمین نفر از بنوسلامان، وعده انتقام شنفری نیز به حقیقت پیوست.

شاهکار ادبیات عرب

شنفری شاعری از طبقه راهزنان و صعالیک بود، اما شعر را با قریحه شاعری می‌سرود، “لامیه العرب” یکی از قصاید پرآوازه و از شاهکارهای ادبیات عرب است.

شنفری در این قصیده خواندنی، خشم فرو خورده خود از قدرت طلبان زمانه و ثروتمندان ظالم را آشکار می سازد، از شرافت، عزت و مقابله با ستمگران سخن گفته و با گرگ، کفتار و یوز پلنگ همنشین می شود و نجوای دل سر می دهد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=2777

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.