• امروز : جمعه - ۵ مرداد - ۱۴۰۳
0

ماکت بقعه تاریخی دانیال نبی در باغ موزه هنر ایرانی تهران

  • کد خبر : 1747
  • 18 شهریور 1402 - 23:54
ماکت بقعه تاریخی دانیال نبی در باغ موزه هنر ایرانی تهران
خبرنگار جریده، روز شنبه 18 شهریور گشتی در باغ موزه هنر ایرانی تهران زده و تصاویری زیبا از ماکت زیبای بقعه تاریخی و مطهر دانیال نبی علیه‌السلام که از نمادهای شاخص مذهبی در استان خوزستان به شمار می‌رود، تهیه کرده است

به گزارش پایگاه خبری صدای جریده، باغ موزه هنر ایرانی یکی از جاذبه های گردشگری شهر تهران است که در منطقه الهیه قرار گرفته است. عمده شهرت این باغ موزه، به خاطر وجود ماکت هایی زیبا از جاذبه های گردشگری معروف ایران در آن است.

سهیلا کثیر خبرنگار جریده، روز شنبه ۱۸ شهریور گشتی در این باغ زیبا زده و تصاویری از ماکت زیبای بقعه تاریخی و مطهر دانیال نبی علیه‌السلام که از نمادهای شاخص مذهبی در استان خوزستان به شمار می‌رود، تهیه کرده است.

آرامگاه دانیال نبی به دستور روحانی شیعه، جعفر شوشتری در سال ۱۲۴۹ خورشیدی و توسط حاج ملاحسین ساخته شد و ضریحی در مرکز آن قرار گرفت. این بنا جایگزین بنای قبلی بود که توسط سیل ویرانگر آن سال‌ها خراب شده بود. این آرامگاه‌ها دارای گنبدی ۲۵ طبقه مضرس و دو پوسته است که ارتفاع آن در حدود ۲۰ متر است.

نمادسازی شاخصه های طبیعی و عناصر تاریخی – مذهبی خوزستان در محیط شهری، حلقه مفقوده مدیریت شهری این استان است که متاسفانه توجهی جدی به آن نمی شود.

این بی توجهی، بیشتر در شهرهای شاخص میراث فرهنگی نمود پیدا می کند، از جمله این شهرها می توان به شوش که ۲ اثر ثبت شده در یونسکو دارد، اشاره کرد، وقتی در این شهر حضور پیدا می کنید، کم برخورداری محیط این شهر از کمترین المان و نماد همخوان با شاخصه ها و عناصر تاریخی، باستانی، مذهبی، انسانی و طبیعی برای شما روشن می شود.

*درباره باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی یکی از این جاذبه هاست که به نظر می رسد کمتر کسی نام آن را شنیده باشد و یا به دیدن زیبایی های آن رفته باشد.

این باغ یکی از مقاصد تفریحی شهر تهران است که در سال ۱۳۸۴ عملیات بازسازی کلی بر روی آن صورت گرفت. پس از بازسازی محوطه این پارک، مراکز فروش صنایع دستی و برخی محصولات فرهنگی – هنری، کارگاه های هنری و چند محوطه فضای سبز دیگر هم به این مجموعه اضافه شد.

تاریخچه این باغ موزه زیبا، به سال ۱۳۱۰ و دوران رضا خان بر می گردد. طرحی که در آن سال برای باغ کشیده بودند، هیچ شباهتی به طرح کنونی باغ نداشته و در واقع، بسیاری از حوضچه ها و آب راه های پارک، در سال ۸۴ به آن اضافه شده است.

این مجموعه در ابتدا یک باغ ویلای شخصی، متعلق به همسر یکی از فرمانده های ارتش کشور در زمان شاه بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، کاربری این باغ هم از حالت باغی شخصی، به شکل پارکی عمومی در آمد. باغ موزه هنر ایرنی سال ها در اختیار خانه سینما قرار داشت، اما پس از بازسازی های کلی سال ۱۳۸۴ تغییر کاربری داد و در نهایت در سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را به عنوان یک باغ موزه آغاز کرد. این باغ ۱ هکتاری در شمال شرق تهران و در منطقه الهیه واقع شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=1747

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.