• امروز : جمعه - ۵ مرداد - ۱۴۰۳
0

قدیمی ترین عکس از رودخانه کرخه را ببینید

  • کد خبر : 1003
  • 27 فروردین 1402 - 0:24
قدیمی ترین عکس از رودخانه کرخه را ببینید
حدود 140 سال پیش تصویری از رودخانه عظیم کرخه در محدوده شوش ثبت شد تا شاید قدیمی ترین تصویر بر جای مانده از این رودخانه باشد.

به گزارش پایگاه خبری صدای جریده، کرخه، سومین رود بلند ایران است، این رودخانه پس از طی مسافتی در حدود ۹۰۰ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب، سرانجام در مرز مشترک ایران و عراق به مرداب هورالعظیم می‌رسد.

کرخه محل گردهمایی جوامع مختلف در طول تاریخ بوده و زندگی در مناطق مختلفی از استان خوزستان، به حیات آن بستگی دارد، گفته می شود نام کرخه نامی بسیار باستانی است و به منطقه و حکومتی کهن در جنوب خوزستان مربوط می شود.

در سال ۱۸۸۵ میلادی، پای خانواده ای فرانسوی به ساحل این رودخانه در محدوده شوش می رسد، آنها با مردمان این منطقه مواجه می شوند و در نهایت تصویر این رویارویی را در کنار رودخانه بزرگ و خروشان کرخه ترسیم می کنند.

عظمت رودخانه کرخه همراه با بیشه مرموز و افسانه ای آن، در این تصویر، بسیار قابل تامل است، مادام ژان دیالافوای فرانسوی که برای کاوش آثار باستانی شوش، به این منطقه آمده بود، تصاویر و اطلاعات بسیاری از فضای اجتماعی و وضعیت جغرافیایی و محیط زیست آن زمان دشت شوش را در کتاب خاطراتش، ثبت کرده است.

با این حال، دیگر خبری از آن شکوه کرخه نیست، این رودخانه پس از سیل عظیم سال ۹۸، چند سال مستمر، با تنش آبی مواجه شده است، حتی در بارش های قابل توجه اخیر که تقریبا تمام سدهای خوزستان، به خوبی آبگیری شده اند، اما سد کرخه در سال ۱۴۰۲ همچنان در شرایط آبی مناسبی به سر نمی برد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=1003

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.