• امروز : یکشنبه - ۲۶ فروردین - ۱۴۰۳
1

راز شناسایی ۵ مدیر ناکارآمد در شوش و کرخه

  • کد خبر : 928
  • 24 فروردین 1402 - 15:00
راز شناسایی ۵ مدیر ناکارآمد در شوش و کرخه
چگونه می توان 5 مدیر ناکارآمدتر شهرستان های شوش و کرخه را شناسایی کرد؟

پایگاه خبری صدای جریده – نویسنده: عارف شریفی صرخه پنج مدیری که در شوش و کرخه ضعیف تر از سایر مدیران ادارات هستند، را نام ببرید؟ علت را هم بگویید؟! این عنوان سوالی است که اخیرا در فضای اجتماعی این دو شهرستان پیچیده شده و از برخی چهره های فعال اجتماعی خواسته شده تا به آن پاسخ دهند.

پاسخ به این سوال مشروط به بررسی عواملی است که در ساختار و فضایی متغیر، بر عملکرد مسئولان تاثیر مستقیم دارد، اما پیش از آنکه به بخشی از این عوامل به عنوان «پیش زمینه بررسی عملکرد مدیران» پرداخته شود، لازم است بدانید که قبول مسئولیت توسط مدیران، به معنی پذیرفتن تمام شرایط موجود است، بنابراین پذیرفتن مسئولیت بدون هیچ تحقیق و پژوهشی، اولین ضعفِی است که یک مدیر ناکارآمد از خود نشان می دهد!

با این وجود، نمی توان در شرایط موجود، «ایده آل ها» را برای ارزیابی مدیران در نظر گرفت، پرواضح است که کاستی های بسیاری در قوانین و ساختار اداری وجود دارد که عملکرد دستگاه های اجرایی را تحت تاثیر قرار می دهد، در ادامه به برخی از این کاستی ها که بر عملکرد مدیران تاثیر مستقیم دارد، اشاره می شود:

۱- دخالت های سیاسی و بیرونی

مدیر باید در تصمیم گیری مستقل باشد، مدیران معمولا در تصمیم گیری هایشان با فشارهایی از افراد ذی نفوذ یا سیاسی مواجه می شوند، این دخالت ها باعث خدشه به عملکردشان می شود، شاید به سادگی انتظار داشته باشید که مدیر نسبت به این فشارها بی اعتنا باشد، اما در بسیاری از موارد، بی توجهی به این فشارها یا بی اعتنایی به دخالت های سیاسی، باعث عزل مدیران می شود، بنابراین، مسئولان مجبورند برای حفظ جایگاه خود، دخالت های سیاسی و افراد ذی نفوذ را هم در تصمیم گیری هایشان در نظر بگیرند!

۲- نیروی انسانی ضعیف و ناکارآمد

«نیروی انسانی»، عامل دیگری است که روی عملکرد مدیران موثر است، کمبود نیروی انسانی، یا داشتن نیروی انسانی تحمیلی و ناکارآمد که نیاز به آموزش های پایه، بلند مدت و هزینه بر داشته باشد، قطعا باعث کاهش بازدهی اداره و تولید عملکرد ضعیف در آن می شود، با این توضیح که مسئولیت عملکرد ضعیف نیز مستقیما متوجه مدیر است.

در این شرایط، مدیر نیازمند فرصت بیشتری برای پیشبرد برنامه ها و افق ترسیم شده سازمان یا اداره خود دارد، ایجاد وزن شایستگی در نیروی انسانی، اولین برنامه ای است که یک مدیر توانمند باید در نظر بگیرد، متاسفانه در بسیاری از موارد، این بخش از عملکزد مدیران، در نظر گرفته نمی شود.

۳- قوانین دست و پاگیر

«قوانین دست و پاگیر» یا بخشی نگری، عامل دیگری است که منجر به ایجاد وقفه در عملکرد می شود، مسئله ای که برای شهروندان شوشی موضوعی کاملا ملموس و عینی است، همین بخشی نگری باعث توقف بسیاری از پروژه های حیاتی در شوش شده است، این در حالی است که در شهرستان های همجوار، این پروژه ها، بدون هیچ مشکلی اجرا شده و توسعه شهری بدون هیچ وقفه ای در حال انجام است.

در این شرایط، مدیران بخشی نگر، نه تنها عاملی برای عملکرد نامطلوب خود هستند، بلکه عملکرد سایر مدیران را نیز تحت شعاع قرار می دهند و به این شکل باعث تولید مجموعه ای از ناکارآمدی در شهرستان می شوند.

۴- بودجه و درآمد مالی

«بودجه و برخورداری مالی» و یا «امکان درآمدزایی»، یکی دیگر از عوامل مهمی است که قبل از ارزیابی عملکرد مدیران، باید آن را در نظر گرفت، برخی ادارات بودجه خوبی دارند، برخی دیگر نیز با وجود آنکه بودجه اختصاصی قابل توجهی ندارند، اما به صورت ذاتی، درآمدزا به شمار می روند، اما برخی ادارات و سازمان های دولتی دیگر براساس ساختار و قوانین موجود، بودجه کافی نداشته و با مشکلات مالی مواجه اند.

بنابراین ارزیابی عملکرد ادارات، باید براساس میزان توانمندی مالی آنها نیز باشد، مثلا از اداره ای مثل ارشاد نباید انتظار احداث سینمایی باشکوه در شوش داشت، اما می توان از آن انتظار جذب سرمایه گذار برای احداث این پروژه عمرانی را داشت، بنابراین عملکرد مدیر باید بر این اساس سنجیده شود.

*ارزیابی عملکرد در فضای واقعی

عوامل دیگری نیز وجود دارند که برای ارزیابی عملکرد مدیران، لاجرم باید آنها را در نظر گرفت، اما روی هم رفته، این موراد یادشده مهمترین پیش زمینه برای سنجش عملکرد مدیران است، پس از در نظر گرفتن این شاخص ها، می توان عملکرد مدیر را در فضای واقعی مورد بررسی قرار داد، در این صورت، مطمئن می شویم که در ارزیابی مدیران، دچار «قیاس مع الفارق» نمی شویم زیرا هر مدیر را با توجه به شرایطی که در آن قرار دارد، ارزیابی کرده ایم.

از طرف دیگر، «ارزیابی مدیران بوسیله مردم»، هر چند می تواند خبر خوبی برای افزایش مشارکت جامعه در امر نظارت بر مسئولان دولتی و به دنبال آن، افزایش حس مسئولیت پذیری باشد، اما به دلایل مختلفی که اشاره شد، نتیجه آن، نمی تواند باعث آسیب شناسی منطقی و در نهایت حل ریشه ای «عدم کارآمدی ادارات» در دو شهرستان مذکور باشد.

*عملکردهای به هم پیوسته

روشن است که در دو شهرستان شوش و کرخه، مسئولیت اول هر عملکردی، با فرمانداران است، فرماندارانی که پس از ماهها، همچنان سرپرست باقی مانده و حکمی برای انتصاب از استاندار نگرفته اند.

به اعتقاد نگارنده، پاسخ به سوال صدرالاشاره، چیزی جز اثبات ناکارآمدی فرمانداران دو شهرستان نیست، پاسخ به این سوال و شناسایی ۵ مدیر ضعیف تر شوش و کرخه به معنای اثبات ناکارآمدی و ضعف فرمانداران دو شهرستان است، یعنی با وجود فرمانداران قاطع، کاربلند، برنامه محور و قانونمند، بقای ۵ مدیر ناکارامد، فاسد و ضعیف، غیرممکن و محال است.

اما این تمام ماجرا نیست، عملکرد فرمانداران ارتباط مستقیمی به میزان توان مدیریتی استاندار دارد، مثلا اگر استاندار منفعل و ضعیف باشد، جایگاه فرمانداران نیز تحت تاثیر آن، متزلزل خواهد بود، بنابراین با هر فشار سیاسی، امکان لغزش استاندار و در پی آن، عزل فرمانداران وجود دارد، در بهترین حالت، او فرمانداران را مجاب می کند تا از برخی وظایف قانونی یا تصمیمات قبلی، چشم پوشی کنند! بنابراین، عملکرد فرمانداران به عملکرد استاندار نیز بستگی دارد.

از نظر نگارنده، پیش زمینه ارزیابی عملکرد مدیران، باید همراه با در نظر گرفتن عوامل یادشده باشد، پس با بررسی ساختار و شرایط موجود در ادارات و همچنین تحلیل رفتارهای سیاسی و بیرونی موثر بر ادارات، می توان عملکرد مدیران را در یک فضای واقعی ارزیابی نموده و سنجید.

همچنین نگارنده معتقد است که مدیران ناکارآمد یا ضعیف و فاسد، باید از طرف دولت به مردم معرفی شوند، به این دلیل که دولت قدرت آنالیز توانمندتری داشته و می تواند به شکل همه جانبه تری مدیران منتسب به خود (یعنی دولت) را مورد نظارت و واکاوی دقیق قرار دهد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=928

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.