• امروز : جمعه - ۵ مرداد - ۱۴۰۳
0

یک بام و دو هوای نماینده مجلس / برای محیط زیست یا برای پتروشیمی ؟

  • کد خبر : 264
  • 13 مرداد 1401 - 19:44
یک بام و دو هوای نماینده مجلس / برای محیط زیست یا برای پتروشیمی ؟
مجوز احداث چاه یا برداشت از رودخانه کرخه برای طرح پتروشیمی خبر جدیدی است که فعالان محیط زیست در خوزستان را نگران کرده است

صدای جریده – عارف شریفی صرخه – مجوز احداث چاه یا برداشت از رودخانه کرخه برای طرح پتروشیمی خبر جدیدی است که فعالان محیط زیست در خوزستان را نگران کرده است، این طرح قرار است در محدوده شهر الوان در بالادست رودخانه کرخه انجام شود، اقدامی که اگر عملی شود، مشکلات آبی پایین دست را دو چندان می کند.

نکته ای که قابل تامل است، حمایت نماینده شوش در مجلس از این طرح است، این در حالی است که محمد کعب عمیر همواره در نطق ها و مصاحبه هایش از حق آبه محیط زیست و تاثیر آن بر تالاب، ریزگرد و زندگی مردمان پایین دست سخن گفته است.

اما نمی‌توان این دو را با هم تصور کرد، نمی‌توان هم مخالف در نظر نگرفتن حق آبه زیست محیطی و پایین دست خوزستان بود و هم اینکه برای برداشت حق‌آبه پایین دست به مصارف صنایع در بالادست (حوزه انتخابیه) تلاش کرد!

محمد کعب‌عمیر در شورای اداری شهرستان شوش، خواهان صدور مجوز مصارف آب در بالادست کرخه به نفع یک شرکت پتروشیمی است، همین نماینده در نطق اخیرش از نابودی تالاب‌ها و پیامدهای در نظر نگرفتن حق‌آبه پایین دست انتقاد کرده است!

اگر نطق او در دفاع از منابع آب پایین دست را تنها یک نمایش در نظر نگیریم، پس تلاش او برای مجوز گرفتن مصارف آب پتروشیمی در بالادست ( چاه یا رودخانه ) و حوزه‌انتخابیه‌اش را باید چه بنامیم؟

انتقاد او از متولیان امور آب در این زمینه بدون در نظر گرفتن قانون و وضعیت منابع آب و پیامدهایی صدور مجوز برداشت آب از چاه یا رودخانه در بالادست، نمی تواند انتقادی سازنده باشد. صدور هرگونه مجوزدر مرحله اول باید به گونه‌ای باشد که منابع آب پایین دست را با مشکل مواجه نکند.

از طرفی دیگر، مجوز مصارف آب در بالادست براساس فرایند‌های قانونی انجام می‌شود، قانون نیز در مجلس مصوب می‌شود، محمد کعب عمیر نیز یکی از نمایندگان مجلس است، اگر قانون در عمل، خطا و یا ضعف‌هایی داشته باشد، در همان مجلس امکان اصلاح و تعدیل آن وجود دارد.

بنابراین نماینده مجلس به جای اینکه مجریان قانون را مورد انتقاد و فشار قرار دهد، بهتر است قانونی که به صورت کلان مصوب شده را در مجلس و با همراه کردن و اقناع سایر نمایندگان اصلاح نماید، در غیر این صورت، مجلس ماهیت و اعتبارش را از دست خواهد داد.

شوربختانه محمد کعب عمیر در شورای اداری شهرستان شوش، کمیسیون حفاظت از منابع آب که مجری قانون براساس برنامه پنجم توسعه است را یک عده آدم‌های مریض عنوان می‌کند، حال آنکه آنها مجریان قانونی هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در مجلس مصوب شده و امکان اصلاح آن در مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

از طرفی دیگر، باید به پیامدهای زیست‌محیطی دیگر پتروشیمی نیز توجه کرد، این شرکت در ضلع غربی شهر الوان و روستاهای اطرافش قرار دارد، اگر وزش باد را (همانند پدیده گردوخاک ) از غرب به شرق بدانیم، آیا آلودگی صنعتی پتروشیمی، شهر الوان و شهروندانش را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد؟؟

در نظر گرفتن تمام ابعاد، جزیره‌ای عمل نکردن و احترام به محیط زیست و حق‌آبه مردمان پایین دست از جمله نکاتی است که باید در امر توسعه به آنها توجه کرد، مسئله مهمی که باید بر زبان و هم در عمل جاری باشد …

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=264

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.