• امروز : جمعه - ۵ مرداد - ۱۴۰۳
0

«شچاخ» در مسیر چعب / قدمگاه امام حسن مجتبی (ع) در شوش

  • کد خبر : 255
  • 13 مرداد 1401 - 18:32
«شچاخ» در مسیر چعب / قدمگاه امام حسن مجتبی (ع) در شوش
«شچاخ»، قدمگاه امام حسن مجتبی علیه السلام، نامی برگرفته از باورها و اعتقادات مردم شوش است.

صدای جریده – عارف شریفی صرخه – شهرداری شوش، المان دله و فنجان را در جنوب غربی این شهر به نشانه کرامت و مهمان‌نوازی شوشی‌ها جانمایی کرده است.

از این المان که به سمت جنوب بگذریم وارد مسیر محور حادثه‌خیز چعب در بخش مرکزی می‌شویم؛ در مسافت ۱۲ کیلومتر این مسیر، بقعه سفید با پرچم سبز رنگ شچاخ در سمت راست جاده قابل مشاهده است.

شچاخ، قدمگاه امام حسن مجتبی علیه السلام، نامی برگرفته از باورها و اعتقادات مردم این منطقه است؛ شچاخ از واژه شچخ در ادبیات عرب به معنی واژگون کردن یا کاشتن است که برای علت این نامگذاری روایات محلی‌ای وجود دارد؛ مردم نقاط مختلف خوزستان در طول سال برای گرامیداشت امام دوم شیعیان، به زیارت این مکان معنوی می‌آیند.

بقعه متبرکه شچاخ یکی از جاذبه های این شهرستان، در کنار جنگل پرتراکم و رود کرخه قرار دارد که با وجود جایگاه مذهبی و گردشگری اما مورد کم‌لطفی قرار گرفته است؛ مسیر حادثه‌خیز منتهی به شچاخ سالانه تعداد قابل توجهی از اهالی منطقه را به دلیل عرض کم دچار حادثه کرده و به کام مرگ می‌کشاند.

سالهاست که اهالی منطقه چعب تعریض و ایمن‌سازی این جاده را پیگیری می‌کنند اما تاکنون نتیجه عملی برای این مطالبه مهم آنها حاصل نشده است.

در  طول سال، بقعه شچاخ محل برگزاری برنامه مرکزی اداره اوقاف و امور خیریه همچون مراسم شبیه‌خوانی اربعین حسینی(حرکت کاروان اسرا)، سوگواری شهادت امام متقیان امام علی (ع) به همراه مداحی و سینه‌زنی برای ۲۵ روستای منطقه چعب است.

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=255

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.