• امروز : شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳
3

سبد سرنوشت در شوش و کرخه / ۳ نامزد بدشانس انتخابات را بشناسید؟

  • کد خبر : 811
  • 18 فروردین 1402 - 18:49
سبد سرنوشت در شوش و کرخه / ۳ نامزد بدشانس انتخابات را بشناسید؟
سه نامزد احتمالی و شاید بدشانس انتخابات مجلس 1402 در شوش و کرخه را بشناسید

به گزارش پایگاه خبری صدای جریده، سرانجام سال ۱۴۰۲ فرارسید، در این سال انتخاباتی، اهالی شوش کنجکاوند بدانند کاندیداهای احتمالی در انتخابات مجلس چه کسانی هستند، آیا به جز چهره های سنتی انتخابات در شوش، شخصیت های جدیدی نیز پا به عرصه رقابت خواهند گذاشت؟

از میان نامزدهای نهایی در مجلس شوش، چه کسانی می توانند بر قلب ها حکومت کنند؟ سرنوشت انتخابات را چه کسانی می توانند تغییر دهند؟ آیا در انتخابات شوش باید منتظر ظهور پدیده جدیدی هم باشیم یا همچنان، رای قبیله ای تعیین کننده سرنوشت کرسی شوش در مجلس آینده خواهد بود؟

تحرکات برخی جریان ها و شخصیت های سیاسی در چند ماه پایانی سال ۱۴۰۱ تا امروز، نشان می دهد که چهره های سنتی در شوش، همچنان پیشتاز در فعالیت های سیاسی هستند.

از این چهره ها، ۳ نامزد احتمالی، پایگاه های اجتماعی بهتری نسبت به سایرین دارند، اما از روی بدشانسی، سبد آرای آنها تا حد زیادی مشترک است و یکی از مهمترین تهدیدهایی که به صورت مشترک برای این ۳ نامزد احتمالی وجود دارد، همین سبد رای مشترک آنها در بخش های مهمی از شهرستان های شوش و کرخه است! اگر ۱ نفر از این ۳ نفر به نفع یکی از دو نفر باقیمانده کنار رود، امکان پیروزی و کسب آرای کافی امکان پذیر خواهد بود.

تهدید دیگری که ممکن است این ۳ کاندیدای احتمالی را از صحنه رقابت انتخاباتی حذف کند، تجزیه تیمهای سازماندهی شده آنهاست. یعنی تشکیلات موثر انتخاباتی آنها نسبت به دوره های قبلی، کوچکتر و ضعیف تر شود و یا از میان نفرات اصلی تشکیلات هر یک از آنها، مدعی دیگری برای نامزدی احتمالی ظهور کند که باز هم سبد رای نامزد منسوب را تحت شعاع قرار خواهد داد.

این اتفاق در حال رقم خوردن برای یکی از این چهره هاست که یکی از بهترین و منظم ترین تشکیلات انتخاباتی را در دوره های قبلی انتخابات در اختیار داشت، او روزگاری سلطان بلامنازع قلب ها در شوش و کرخه به شمار می رفت، اما اکنون حداقل ۲ نفر از مجموعه خود را به عنوان رقیب، در پیش روی می بیند، این دو نفرِ تجزیه شده، خود را از مجموعه او، جدا کرده اند، رقبایی که ممکن است در یک چرخش سیاسی، درنهایت تبدیل به نامزدهای پوششی هم بشوند، اتفاقی که دور از ذهن به نظر نمی رسد.

از طرف دیگر، تیم تشکیلاتی نامزد مورد نظر، از نظر تعداد و شاخه ها، دچار ریزش هم شده است به نحوی که بخشی از اجزای تشکیل دهنده آن، دچار تحزب شده و به تیم قبلی خود، پشت کرده اند، البته در ماه های پیش روی امکان ترمیم این تشکیلات وجود دارد، همه چیز بستگی به میزان توانمندی نامزد ( احتمالی ) مذکور در رهبری تیمی دارد.

نامزدی دیگر که خود را مستقل عنوان می کند و در دوره قبل توانسته بود برخلاف انتظارها آرای قابل توجهی را کسب کند نیز علاوه بر مشکل سبد رای مشترک، با مشکلاتی همچون عدم تشکیل استراتژی مشخص، ناتوانی در جلب نظر مردم و وجود قوه دافعه عجیب هنگام سخنرانی و گفت وگوی سیاسی است که نشان می دهد برای ورود به عرصه انتخاباتی نیازمند تلاش بیشتر در جهت تبدیل شدن به یک شخصیت کاریزماتیک و قابل توجه است.

نداشتن تریبون مشخص و تکیه بر پشتوانه قبیله و عدم به روزرسانی گفتمان و خط مشی سیاسی – اجتماعی خود براساس نیاز اجتماعی روز کشور، از دیگر اشتباهات این نامزد احتمالی برای حضور در رقابت انتخاباتی است، پایگاه های اجتماعی این نامزد به دلایل مختلف، نه تنها تغییری نکرده بلکه از نظر کمی، رو به کاهش شدید است، شاید رهاشدگی یا انفعال سیاسی او و مجموعه اش، یکی از علل این وضعیت باشد.

اما در هر صورت، اگر این نامزد توان چانه زنی سیاسی خوبی داشته باشد، و بتواند از پس چالش های یادشده عبور کند و حداکثر آراء را از سبد رای مشترک به دست بیاورد، می توان این نامزد احتمالی را ( در صورت حضور رسمی ) یکی از شانس های پیروزی در انتخابات مجلس آینده دانست.

نامزد سوم که جریان انتخاباتی را همراه خود دارد، به علت ضعف تشکیلاتی قادر به بهره برداری از وضعیت ایده آل خود نیست، او در حال از دست دادن فرصت طلایی پیش روی خود است، فرصتی که ممکن است هیچگاه برای او تکرار نشود.

او در شرایط مختلف فرصت اظهارنظر و فعالیت اجتماعی را از دست داد و حتی نتوانست از تریبون های در دسترس خود نیز برای حضور در افکار عمومی استفاده کند، او اگر رسما نامزد انتخابات شود، ضعیف ترین مدعی در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر خواهد بود.

با این وجود، جریان انتخاباتی کاملا به نفع این چهره سیاسی است، اگر او فرصت را غنیمت بشمارد، شانس پیروزی او در صورت کاندیداتوری رسمی، زیاد است.

این ۳ نامزد احتمالی، روی هم رفته و در بهترین حالت و مشارکت مردمی، ۵۸ هزار رای و در بدترین حالت حدود ۴۳ هزار رای از کل آرا را می توانند از آن خود کنند.

آنها رقبای دیگری هم دارند که شامل نماینده کنونی است، از کاندیداهای احتمالی دیگری که شانس خود را برای این دوره از مجلس امتحان می کنند، امکان اجماع روی یک نفر نیز وجود دارد، در این صورت رقابت از آن چیزی که فکر می کنیم، سخت تر هم می شود.

اگر معادله حذف نماینده کنونی در مجلس آینده کلید بخورد، انتخابات پیش روی، از چند قطبی خارج شده و چه بسا، دوره انتخابات ۹۰ مجلس تکرار شود، دوره ای که انتخابات دو قطبی شد و سرانجام نفر اول با بیش از ۶۵ هزار رای راهی مجلس شد، نفر دوم نیز توانست بیش از ۳۲ هزار رای را به دست آورد، یعنی با حدود ۱۰هزار رای بیشتر از نماینده کنونی شوش و کرخه که به عنوان نفر اول پیروز انتخابات اخیر شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=811

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.