• امروز : شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳
1

احتمالاتی از چیدمان سبد آراء در انتخابات شوش و کرخه

  • کد خبر : 3086
  • 07 آبان 1402 - 13:52
احتمالاتی از چیدمان سبد آراء در انتخابات شوش و کرخه
«شکسته شدن آرای سنتی»باعث شد تا در در دوره های قبل، نمایندگان سابق و پررأی شوش و کرخه در مجلس، بخش قابل توجهی از آرای خود را در سبد دیگر نامزدها ببینند

صدای جریده – عارف شریفی صرخه: اهالی شوش و کرخه چه تصوری درباره نمایندگان مجلس دارند؟ نمادی از توسعه و سازندگی یا عاملی برای کم‌برخورداری، عقب‌ماندگی و محرومیت …؟ پاسخ پیچیدگی‌ خاصی ندارد، آن را می‌توان از چهره و سیمای این دو شهرستان و با چند گپ و گفت ِ کوتاه با اهالی حدس زد. 

با این اوضاع، آنها می‌خواهند به یک نماینده خوب برای خلق آینده‌ای بهتر تکیه کنند، اما چه کسی از نامزدهای احتمالی مجلس، می‌تواند لایه‌های رسوب‌شده مشکلات این دو شهرستان را از جا بکند؟ «نمایندگان سابق» یا «نامزدهای تکراری» و یا «نامزدهایی ناشناخته و احتمالی» که برای اولین بار پا در عرصه انتخابات می‌گذارند، اهالی شانس خود را با انتخاب کدام یک از نامزدها امتحان خواهند کرد؟

«شکسته شدن آرای سنتی»باعث شد تا در در دوره های قبل، نمایندگان سابق و پررأی شوش و کرخه در مجلس، بخش قابل توجهی از آرای خود را در سبد دیگر نامزدها ببینند، اکنون آنها جزو نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس ۱۴۰۲ هستند، «رقیبانی با سبد رای مشترک»، «امکان رد صلاحیت» و «عملکردی که نتوانسته رضایت عمومی را به دنبال داشته باشد»، از مهمترین چالش های نمایندگان سابق و کنونی در انتخابات است.

در مقابل، «ایجاد ائتلاف با نامزدهای دارای سبدرای مشترک» و «ضعف تشکیلاتی نامزدهای تکراری» و «تعلل، کم‌تحرکی و ناشناخته ماندن چهره‌های جدید» فرصت بازسازی و سازماندهی را به نمایندگان سابق و کنونی می دهد.

در این میان، «تعصبات و تعارفات قبیله‌ای» در انتخابات شوش و کرخه، پدیده ای غیرقابل انکار است، در این فضای اجتماعی، سبد رای، آگاهانه چیده نمی شود، قبیله تبدیل به یک «سبدرای سنتی» شده است یعنی می توان به راحتی آرای اکثر افراد قبیله را از قبل پیش بینی کرد.

اما سبد «قبیله برای چند نفر» هم امکان پذیر است، در این شرایط حضور چند نامزد از هر قبیله، به «پراکندگی بیشتر آرای انتخاباتی» منجر خواهد شد، اتفاقی که می تواند برای نامزدهای شاخصی که سبد آرایی هر چند کم از بخش های مختلف جامعه دارند، خبر خوبی باشد.

این مدل از آرایش نامزدهای انتخاباتی در شهرستان های شوش و کرخه وجود دارد، مثلا در محور چعب در بخش مرکزی شوش، حداقل نام ۲ نامزد مطرح به چشم می خورد، در میان سادات نیز، حداقل ۶ گزینه احتمالی وجود دارد که از این میان، سید جاسم ساعدی، سید مجید موسوی، سید حسن نجات و سید راضی نوری جزو نامهای مطرح به شمار می روند، این وضعیت در دهستان چنانه از بخش فتح المبین شوش و نقاط مختلف شهرستان کرخه نیز احساس می شود.

با این وجود، غیر از نامزدهای تکراری و نمایندگان سابق و کنونی، نامزدهای احتمالی دیگری نیز وجود دارند که می توانند از این فرصت ها و پراکندگی احتمالی آراء، بهره برده و باتوجه به استعداد و توانمندی خود در انتخابات خودی نشان دهند.

اما در مجموع و بدون در نظر گرفتن ردصلاحیت های احتمالی، اگر وضعیت آرایش انتخاباتی نامزدها تا روز انتخابات به همین شکل پیش برود، احتمالا شاهد پراکندگی قابل توجهی و بی سابقه ای از آرای ماخوذه باشیم، اتفاقی که ممکن است باعث شود تا پیروز انتخابات، با ۲۰ هزار رای و حتی کمتر از آن مشخص شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=3086

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.