• امروز : شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳
6
به روایت یک عکس قدیمی

وقتی سید جاسم ساعدی نماینده مردم اندیمشک بود

  • کد خبر : 1126
  • 04 خرداد 1402 - 22:58
وقتی سید جاسم ساعدی نماینده مردم اندیمشک بود
روزگاری سید جاسم ساعدی، مرد اول انتخابات مجلس در شوش و اندیمشک بود

صدای جریده – عارف شریفی صرخه: روزگاری سید جاسم ساعدی، مرد اول انتخابات مجلس در شوش و اندیمشک بود، او در انتخابات سال ۱۳۷۱، ۷۷ درصد از مجموع آرای مردم دو شهرستان را به دست آورد.

ساعدی در سال ۱۳۷۵ نیز پیروز انتخابات شد تا برای ۴ سال دیگر، به عنوان نماینده مردم اندیمشک و شوش راهی مجلس شورای اسلامی شود، بعد از پایان دوره پنجم مجلس، حوزه انتخابیه اندیمشک از شهرستان شوش جدا شد تا پس از ۸ سال، دوران نمایندگی ساعدی در اندیمشک به پایان برسد.

عکس زیر مربوط به ستاد انتخاباتی سید جاسم ساعدی در دوره پنجم انتخابات مجلس است، ستادی که شور و هیجان خاصی را در دو شهرستان اندیمشک و شوش به وجود آورده بود:

در دوره ششم تا هشتم، فریدون حسنوند جایگزین سید جاسم ساعدی در حوزه انتخابیه اندیمشک شد، در این دوره ها، کسی توان رقابت با ساعدی در حوزه انتخابیه شوش را نداشت، او مرد اول و بلامنازع انتخابات در شوش بود.

سرانجام سید جاسم ساعدی، پس از ۲۰ سال سابقه نمایندگی و حضور در خانه ملت، با اجماع تمام کاندیداها به نفع سید راضی نوری، در انتخابات شکست خورد تا ساعدی برای اولین بار در انتخابات، طعم شکست را بچشد و نوری، برای بار نخست راهی مجلس شود.

هدف نامزدها از رقابت سیاسی در آن دوره، عبور از دوران سید جاسم ساعدی بود، آنها به هر دلیلی، تصمیم گرفتند تا همگی از یک نفر در برابر سید جاسم ساعدی حمایت کنند، تنها راه شکست ساعدی نیز، فقط اجماع نامزدها بود، همگی می دانستند که ساعدی، پایگاهی اجتماعی دارد و در هر صورت، حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار رای را کسب می کند.

سرانجام او ۳۳ هزار رای را به دست آورده بود، اما در مقابل اجماع ۶۵ هزارتایی نامزدها به نفع سید راضی نوری، کافی نبود، شاید اگر این اجماع در دوره نهم نبود، او بازهم شانس پیروزی در انتخابات را داشت.

ساعدی در دوره های دهم و یازدهم رد صلاحیت شد تا بازهم شانس مجدد خود برای بازگشت به مجلس را از دست بدهد، اگر رد صلاحیت، جلوی او را نمی گرفت، می شد او را جزو شانس های اول پیروزی در این دوره ها نیز به شمار آورد!

عملکرد ۲۰ ساله ساعدی همواره با انتقاداتی از سوی کنشگران و فعالان اجتماعی مواجه بوده است، اما با وجود این انتقادات، او پایگاه اجتماعی خود را تا دوره نهم داشت، پایگاهی که ممکن است تحت تاثیر تغییر نسل و اندیشه در شوش شده و دیگر وجود چندانی در جامعه کنونی نداشته باشد، اتفاقی که دوستداران او، آن را باور ندارند، سید جاسم ساعدی از نظر آنها تمام شدنی نیست …

روی هم رفته، ساعدی یک کهنه کار تمام عیار در میدان سیاست و انتخابات است، تجربه او در کنار شخصیت تقریبا کاریزماتیکی که دارد، می تواند او را در سال انتخاباتی نقش آفرین کند، حتی اگر در انتخابات نامزد نشود …

آیا سید جاسم ساعدی به درستی به جامعه بدقلق اما جوان، پرنشاط و فعال شوش و کرخه معرفی می شود؟ قرار است چه کسانی و به چه روشی، این مرد باتجربه را به نسل جدید معرفی کنند؟

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=1126

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 4
  1. ساعدی یکی از نیروهای موثر سیاسی شوش بوده و هست

  2. ایشون در‌مقایسه با نمایندگانی ک بعدا اومدن شرایط خیلی ایده الی داشت امکانات فراهم بود خودش هم این توانایی رو داشت ک شوش‌رو متحول کنه تحولی مثل اندیمشک در‌دوران حسنوند.حسنوند از امکاناتی ک داشت ب نفع شهرش بهره برد و‌میبینید ک اندیمشک هم صنعتی شده و هم زیرساخت خدماتی بالایی داره.شوش میتونست جلو‌بیفته اما با کاهی ایشون و‌بی توجهی ب‌امکاناتی ک خود اقای ساعدی هم‌داشت مارو کلی عقب انداخت.از همه نظر، مهرهی سوخته نباید بازتولید شوند، این جدیدها هم نتونستند کاری کنن چون توانمند نیستن.سپاس

  3. ساعدی رو باید از نو شناخت متاسفانه مردم شوش همیشه فرصت سوزی میکنند آقای ساعدی با این تفاوت به انتخابات پا گذاشت که ۱۲ سال نمایندگی را برای دیگر دوستان که ادعای بهتر بودن را داشتند بهترین فرصت می‌دانست که خودشان را نشان بدهند اما عملا دیدیم که جز سید بزرگ کسی توان و تجربه
    نمایندگی شوش را ندارد با افکاری نو و افرادی که مطالعات چندین ساله ای برای تبدیل شوش به یک قطب اقتصادی کشور کنند وارد میدان شد اما اتفاقاتی که در انتخابات افتاد دل هر شهروند شوشی را به درد آورد که اکنون جای گفتن نیست باید بدانیم که طرح ها و امکاناتی که برای شهرستان فراهم کرده بودن در دوره های قبل بعد از گذشت ۱۲ سال هیچ پیشرفتی نداشتند صرفا برای اینکه بگویند ساعدی کاری نکرده است البته به کارنامه سید جاسم ساعدی انتقادات زیادی وارد هست اما با کمی انصاف خواهیم دید بهترین نماینده شهرستان بوده اند ایشان شما و خداوند بهترین داور برای همه ی ما هستند

  4. سلام خیلی وقت پیش در مورد پست شما نظر دادم اما نمایش داده نمیشه اگه دلیل خاصی داره لطفاً اعلام کنید که بدانیم که دلیلش چیه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.