• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
0

سهم شهر پرحادثه شوش از ۵۰۰ آمبولانس آماده توزیع؟: تعطیلی اورژانس ۱۱۵ فتح المبین به دلیل نبود آمبولانس و نیروی انسانی

  • کد خبر : 4381
  • 31 شهریور 1403 - 14:29
سهم شهر پرحادثه شوش از ۵۰۰ آمبولانس آماده توزیع؟: تعطیلی اورژانس ۱۱۵ فتح المبین به دلیل نبود آمبولانس و نیروی انسانی
سازمان اورژانس کشور در 11 شهریور ماه 1403 اعلام کرد، ۵۰۰ دستگاه آمبولانس برای نوسازی ناوگان اورژانس کشور آماده توزیع شده است و در سه ماه آینده کار تحویل آنها نهایی خواهد شد. سوال اینجاست، اولویت توزیع این حجم از آمبولانس با کدام شهرستانها خواهد بود؟ مثلا شهرستانی مثل شوش که براساس گزارش های رسمی، شهرستانی پرحادثه اعلام شده است، چه سهمی از این تعداد آمبولانس خواهد داشت؟

صدای جریده – عارف شریفی صرخه: سازمان اورژانس کشور در ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ اعلام کرد، ۵۰۰ دستگاه آمبولانس برای نوسازی ناوگان اورژانس کشور آماده توزیع شده است و در سه ماه آینده کار تحویل آنها نهایی خواهد شد. سوال اینجاست، اولویت توزیع این حجم از آمبولانس با کدام شهرستانها خواهد بود؟ مثلا شهرستانی مثل شوش که براساس گزارش های رسمی، شهرستانی پرحادثه اعلام شده است، چه سهمی از این تعداد آمبولانس خواهد داشت؟

در شهرستانی مثل شوش حجم ماموریتهای اورژانس ۱۱۵ به شکل قابل توجهی زیاد و از نظر نوع حادثه، متفاوت و بعضا پیچیده است. این منطقه دارای پراکندگی بسیار بالای روستایی و شهری است، به این معنی که روستاها به همراه اراضی کشاورزی، با هم فاصله دارند و راههای ارتباطی بین روستایی با فاصله کم و زیاد، این مناطق مسکونی را به هم مرتبط میکند، به همین دلیل، یک پایگاه اورژانس در شهر شوش نمی تواند پاسخگوی حوادثی با این مساحت از پراکندگی باشد.

از طرف دیگر پوشش حوادث شهرستان تازه تاسیس کرخه نیز که بخش وسیعی از مناطق روستایی آن در امتداد دهستان چنانه قرار دارد، مزید بر علت است و نیاز به راه اندازی و توسعه ناوگان اورژانس ۱۱۵ را بیش از پیش اهمیت می بخشد.

در غرب کرخه شوش در مقایسه با دیگر مناطق، وضعیت بحرانی تر است، منطقه ای با ۳۷ روستا و یک شهر و ۲ دهستان بزرگ، که بخش فتح المبین نام دارد، دهستان سرخه از تقاطع سه راهی اندیمشک آغاز می شود و ۲ محور پرتردد به سمت جنوب دارد، دهستان چنانه نیز دارای ۵ محور مهم و پرتردد است که تا روستاهای خسرج در شهرستان کرخه امتداد دارد، بخش قابل توجهی از این محورها فرسوده، ناهموار و غیراستاندارد هستند.

در طول سال، حوادث ناگوار بسیاری در این بخش رخ می دهد، ترافیک پرحجم ماشین آلات کشاورزی، تردد بالای خودروهای راهیان نور و مسافران از استان ایلام به مناطق جنگی و وضعیت غیراستاندارد و فرسوده محورهای ارتباطی غرب کرخه، از دلایل این حجم از حوادث به شمار می روند، مثلا در نوروز ۱۴۰۳، حوادث مرگبار بسیاری در این منطقه رخ داده که تنها در چند مورد از آن باعث مرگ ۶ نفر از هموطنان شد.

نبود اورژانس ۱۱۵ در این محدوده، با وجود این حجم از خطر و حادثه، انتقادات را متوجه مسئولان و متولیان کرده است، نماینده مردم شوش و کرخه نیز از این انتقادات در امان نبوده است، این انتقادات پس از تعطیلی تنها اورژانس دهستان سرخه به اوج خود رسید، این پایگاه در سال ۱۴۰۲ و با همکاری شهرداری و شورای شهر فتح المبین، راه اندازی شد و ماموریتهای بسیاری را با موفقیت و نجات حادثه دیدگان به سرانجام رساند، اما تنها چند ماه پس از فعالیت و در کمال تعجب اهالی منطقه، تعطیل شد.

شهرداری و شورای شهر برای راه اندازی این پایگاه، یک ساختمان کامل به همراه امکانات را در اختیار این پایگاه قرار داده بود، رحیم سرخی، رئیس شورای اسلامی شهر فتح المبین، به این همکاری اشاره می کند و میگوید: به هر دری زدیم تا اورژانس ۱۱۵ تعطیل نشود، اکنون هم در چندین نوبت به دانشگاه علوم پزشکی اهواز که متولی بهداشت و درمان شهرستان شوش است، حضوری مراجعه کردیم، در شبکه بهداشت و درمان شوش نیز بارها پیگیر بودیم، به نماینده مجلس بارها گفتیم تا شاید این پایگاه راه بیفتد و بتواند جان مردم منطقه را در حوادث مختلف نجات دهد.

سرخی به هزینه کرد شهرداری در این پایگاه اشاره کرده و می افزاید: جان مردم فراتر از وظایف ذاتی است و همه دستگاهها باید برای صیانت از سلامت هموطنان، از تمام ظرفیتهای خود استفاده کنند، ما نیز در شهرداری و شورای شهر، نه تنها از امکانات خود برای راه اندازی این پایگاه استفاده کردیم بلکه به شدت پیگیر از سرگیری فعالیت آن شدیم اما متاسفانه علی رغم قول و وعده ها، هیچ اتفاق مثبتی تاکنون برای این منطقه نیفتاده است.

کمبود نیروی انسانی و نبود یا کمبود آمبولانس ۱۱۵، از دلایلی است که مسئولان برای موضوع تعطیلی اورژانس در غرب کرخه به زبان می آورند، این در حالی است که مطالبه مردم برای استقرار اورژانس ۱۱۵ در شهر فتح المبین، مسئله تازه ای نیست و به بیش از یک دهه می رسد.

نکته قابل تامل این است که در غفلت متولیان، در ۱۰ سال گذشته، آمبولانس هایی به شهرستانهای دیگر توزیع شده و حتی ناوگان برخی شهرستانها همچون دزفول تا حدی توسعه و نوسازی شده و در برخی نقاط اورژانس هوایی نیز به راه افتاده است اما در بخش فتح المبین که باید به دلایل انسانی و فنی، در اولویت اورژانسی خوزستان باشد، در عمل تاکنون برای اختصاص آمبولانس و نیروی انسانی و راه اندازی اورژانس ۱۱۵، اقدامی موثر انجام نشده است، اهالی به این دلیل گمان میکنند، منطقه آنها در اولویت مسئولان نیست.

اکنون با توجه به توزیع قریب الوقوع ۵۰۰ دستگاه آمبولانس در کشور، انتظار می رود که برای شوش که دارای پراکندگی روستایی بسیار بالای است، حداقل ۳ یا ۵ آمبولانس جذب شود که از این تعداد یک آمبولانس در دهستان چنانه و آمبولانسی دیگر در دهستان سرخه و شهر فتح المبین مستقر گردد، بخش مهمی از بار این مسئولیت بر عهده نماینده مردم شوش و کرخه است که باید منتظر ماند و دید، آیا این فرصت بزرگ نیز از دست خواهد رفت یا خیر؟

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=4381

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.