• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
0

مهندسی موج انتخابات: شلوغ‌کاری چه تاثیری در معادلات انتخابات دارد؟

  • کد خبر : 3874
  • 03 اسفند 1402 - 0:53
تولید موج سیاسی از شگردهای بسیار مهم انتخابات است که می‌تواند بخشی از آرای بلاتکلیف را در جریان دلخواه همراه سازد، این موج می‌تواند منفی برای رقبا و مثبت برای خود باشد، اغلبا با شعارها، تمرکز بر روی برخی وعده‌ها، گفتمان انتقادی و ایجاد حلقه‌های بزرگ جمعیتی موج انتخابات به وجود می‌آید.

عارف شریفی صرخه: موج انتخاباتی محمد کعب‌عمیر در فضای مجازی شکست خورده است، البته این اتفاق در مورد نمایندگانی که داوطلب انتخابات شده‌اند، به دلیل فضای انتقاد‌آمیزی که از مسئولان وجود دارد، کاملا طبیعی است.

کعب‌عمیر در شرایطی که بسیاری، ناصر چنانی و سید جاسم ساعدی را به عنوان ۲ مدعی اصلی انتخابات می‌دانند، باید به فکر یک شوک سیاسی به افکار عمومی می‌شد، به ویژه آنکه، گفته می‌شد، او پشتوانه قبیله را نیز تا حدودی از دست داده است.

بنابراین، افتتاحیه باشکوه، برای او از نان شب واجب‌تر به نظر می‌رسید، با توجه به تصاویری که منتشر شده و حضور برخی چهره‌های سرشناس قبیله منتسب به آن، او از شگرد «تراکم جمعیت»، و ایجاد هیجانات قبیله‌ای استفاده کرده که بسیار محسوس است.

باید خاطرنشان کرد که محمد کعب‌عمیر در دوره نمایندگی‌اش همواره به گرایشات قبیله‌ای متهم شده بود، اتهامی که او همواره آن را رد کرده است.

نگارنده معتقد است که کعب‌عمیر در طول تجربه نمایندگی مجلس، با موجی منفی مواجه بوده که در اذهان عمومی رسوب کرده است. این موج منفی در عملکرد ۴ ساله، قبیله‌گرایی و مدیریت جزیره‌ای و وجود نام‌های سرشناس و بزرگ خلاصه می‌شود، فارق از اینکه موجودیت این موارد درست یا غلط باشند، اما این ذهنیتی است که کعب‌عمیر نتوانسته خود را از آن مبرا کند.

اکنون موج مثبت افتتاحیه کعب‌عمیر در برابر این موج منفی و بزرگ به حرکت در آمده است، آیا کعب‌عمیر می‌تواند این موج منفی را در هم شکسته و خود را دوباره به میدان اصلی رقابت بکشاند، یا اینکه در روزهای آینده، مجددا شاهد افول این چهره سیاسی و ایجاد ذهنیت «شکست‌خورده» در معادلات خواهیم بود؟

پ.ن: تولید موج سیاسی از شگردهای بسیار مهم انتخابات است که می‌تواند بخشی از آرای بلاتکلیف را در جریان دلخواه همراه سازد، این موج می‌تواند منفی برای رقبا و مثبت برای خود باشد، اغلبا با شعارها، تمرکز بر روی برخی وعده‌ها، گفتمان انتقادی و ایجاد حلقه‌های بزرگ جمعیتی موج انتخابات به وجود می‌آید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=3874

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.