• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
1

لحظات تلخ و شیرین انتخابات برای خالقان «گلات» و «دبل» در شوش و کرخه

  • کد خبر : 3723
  • 29 دی 1402 - 18:58
لحظات تلخ و شیرین انتخابات برای خالقان «گلات» و «دبل» در شوش و کرخه
انتخابات در شوش و کرخه خالق خاطرات تلخ و شیرین‌ زیادی برای ۲ نماینده سابق مجلس بوده است، سید جاسم ساعدی و سید راضی نوری، جمعا ۷ دوره و معادل ۲۸ سال نماینده شوش و کرخه در مجلس بودند

صدای جریده – عارف شریفی صرخه: انتخابات مجلس مثل هر رقابتی، برد و باخت دارد، رقابت‌های انتخاباتی در دوره‌های مختلف، لحظاتی به یاد ماندنی و گاها تراژیک برای داوطلبان مجلس به همراه داشته است.

انتخابات در شوش و کرخه نیز خالق تلخ و شیرین‌ زیادی برای ۲ نماینده سابق مجلس بوده است، سید جاسم ساعدی و سید راضی نوری، جمعا ۷ دوره و معادل ۲۸ سال نماینده شوش و کرخه در مجلس بودند، بسیاری به این دلیل، ساعدی و نوری را مسئول وضع موجود شوش و کرخه می‌دانند.

از این گذشته، ساعدی، موفق‌ترین داوطلب انتخابات با ۵ دوره پیروزی‌های پی‌درپی است، این خالق گلات انتخاباتی در شوش و کرخه، از دوره چهارم تا هشتم موفق به کسب اکثریت آراء و راهیابی به خانه ملت شده بود.

نوری، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده او به شمار می‌رفت که در دوره‌های نهم و دهم موفق به دبل در پیروزی انتخاباتی شد، اما در دوره یازدهم با دخالت ساعدی و حمایت از رقیب نوری، سریال ۲ پیروزی‌ پی‌درپی‌اش به پایانی زودهنگام و تراژیک رسید.

تلخ و شیرین رقابت‌های انتخاباتی این ۲ نماینده اسبق مجلس، از دوره هشتم شروع شد که با اولین دوره حضور نوری در عرصه انتخابات همزمان بود.

در آن دوره، نوری موفق به کسب ۱۷ هزار رای شد، اما سبد آرای ساعدی ۲۷ هزار نفری بود، بنابراین نوری با اختلاف ۱۰ هزار رای، تبدیل به یک تهدید جدی برای ساعدی شد.

در انتخابات دوره نهم، ائتلافی بزرگ علیه سید جاسم ساعدی شکل گرفت، به نظر می‌رسید، این تنها راه شکست او در انتخابات باشد، او هر چند بیش از ۳۰ هزار رای کسب کرد، اما در برابر یک اجماع عظیم و بی‌سابقه شکست خورد و پس از ۲۰ سال حضور پی‌درپی، با خانه ملت خداحافظی کرد.

شادی‌‌های شبانه و خیابانی در آن زمستان سرد، تلخ‌ترین لحظات برای مردی بود که هیچگاه طعم تلخ شکست در انتخابات را نچشیده بود.

حساب تسویه‌نشده ساعدی با نوری در سال ۹۴ بلاتکلیف باقی ماند، در آن دوره، ردصلاحیت، ساعدی را غافلگیر کرد و معادلات او را بر هم زد، اما در سال ۹۸، او با استفاده از فرمول نوری در انتخابات ۹۰، باعث شکست نوری شد، تا این بار، شادی به اردوی حامیان ساعدی و محمد کعب‌عمیر که مورد حمایت سید جاسم بود، بازگردد.

انتخابات دوره یازدهم مجلس، برای نوری به عنوان مدافع پیروزی در انتخابات، کابوس‌وار تمام شد، در این دوره، بسیاری از مردم، دیگر نامزدها را به او ترجیح دادند، همین باعث شد تا محمد کعب‌عمیر با حداقل آرای ممکن، موفق به پیروزی در انتخابات شود.

اما عمق فاجعه تنها در یک شکست خلاصه نمی‌شد، او در انتخابات، عرصه را به نفرات دوم و سوم هم باخت و سایه نفر پنجم را هم به شدت پشت سر خود دید، پیام این نتیجه، ظهور قطب‌های جدید در انتخابات بود، بنابراین، نوری خود را در برابر چالش‌ «رقابت چند قطبی» دید، پدیده‌ای که کار او را در رقابت‌های دیگر، سخت‌تر هم خواهد کرد.

اینبار پایکوبی‌های شبانه زمستان ۹۸، بر علیه نوری بود، اینگونه است که به فاصله ۸ سال، تلخ و شیرین انتخابات، بین ساعدی و نوری جابه‌جا شد، این شکست‌ها و پیروزی‌ها، در طبیعت و ذات رقابت جای دارد.

اما اکنون، انتخابات ۱۴۰۲، ۳ نماینده اخیر شوش و کرخه را برای رقابت، به میدان کشانده است. این ۳ نفر، جمعا ۳۲ سال مسئولیت نمایندگی مردمان شوش و کرخه را بر عهده داشته‌اند. در انتخابات پیش رو، مردم به این ۳ نفر چه پیامی می‌رسانند، رقابت به کام یکی از آنها خواهد بود، یا نام یک چهره جدید ظهور خواهد کرد؟

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=3723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.