• امروز : شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳
1

در باب تبلیغات زودهنگام انتخاباتی / ۴ راهکار برای نجات از فریب تبلیغات

  • کد خبر : 3690
  • 21 دی 1402 - 13:10
در باب تبلیغات زودهنگام انتخاباتی / ۴ راهکار برای نجات از فریب تبلیغات
فصل انتخابات و مصادره تبلیغاتی عملکردها خیلی زود فرارسید، به ویژه داوطلبانی که سابقه نمایندگی مجلس دارند، این روزها به واسطه برخی هوادرانشان، از هیچ کوششی برای نسبت دادن عملکرد دولت به نفع خود، دریغ نمی‌کنند.

صدای جریده – عارف شریفی صرخه: فصل انتخابات و مصادره تبلیغاتی عملکردها خیلی زود فرارسید، به ویژه داوطلبانی که سابقه نمایندگی مجلس دارند، این روزها به واسطه برخی هوادرانشان، از هیچ کوششی برای نسبت دادن عملکرد دولت به نفع خود، دریغ نمی‌کنند.

در این میان، آگاهی بیشتر مردم، کیفیت قضاوت و سنجش عملکرد مسئولان اجرایی و سیاسی از سوی افکار عمومی را بهتر خواهد کرد، رسانه، وظیفه خطیری در ارتقای این آگاهی دارد، بنابراین تلاش ما در مجموعه صدای جریده، بر این است تا در آستانه انتخابات، به حوزه‌های مختلف ورود کرده و ابهامات موجود در افکار عمومی را در حد توان برطرف سازیم.

در روزهای اخیر، متاسفانه شاهد تبلیغات آشکار و زودهنگام برخی نامزدهای انتخاباتی، هستیم، این تبلیغات زودهنگام از طرفی باعث تحریک سایر رقیبان و از هم‌گسیختگی فضای مجازی می‌شود و از طرفی دیگر ممکن است به دلیل ماهیت تبلیغاتی، افکار عمومی را منحرف ساخته و با روشن شدن ابعاد آن، بی‌اعتمادی را در بین مردم حاکم کند.

در ادامه به چند نکته پیرامون این تبلیغات زودهنگام جهت تنویر افکار عمومی اشاره می‌شود:

۱. تبلیغات زودهنگام، اقدامی برخلاف قانون است، بنابراین کسی که به قانون توجه نکند، چگونه می‌تواند در مجلس قانون‌گذار، نماینده‌ای مطمئن، صادق و کارآمد باشد؟

۲. تبلیغاتی که به عنوان عملکرد منتشر می‌شود تمام واقعیت نیست، بنابراین اگر عملکردی از سوی نمایندگان سابق یا کنونی به عنوان تبلیغات منتشر شد، حتما این سوالات نیز مطرح شود که:

  • آیا کار نماینده بوده است یا دولت؟
  • نماینده چقدر بر اقناع دولت و تامین اعتبارات این پروژه موثر بوده است؟
  • این پروژه، در جریان کدام طرح کشوری یا عمومی احداث شده است؟
  • در حوزه مورد نظر و در دوران مشابه، عملکرد سایر شهرستان‌ها چگونه بوده است؟

مثلا نماینده سابقی در تبلیغاتش مدعی می‌شود که یک یا چند خانه بهداشت احداث کرده اما واقعیت این است که این خانه‌های بهداشت در طرحی به نام طرح تحول نظام سلامت که کاملا دولتی است احداث شده‌اند.

۳. اگر فرض بر این باشد که نمایندگان مجلس در جذب اعتبارات عمرانی موثر هستند، در این صورت، عملکرد تبلیغاتی نماینده‌ سابق یا کنونی یک شهرستان را باید با عملکرد نماینده‌های شاخص و هم‌دوره آنها مقایسه کرد، مثلا در زمان نماینده‌ای که چند خانه بهداشت روستایی احداث شده، را می‌توان با عملکرد سایر شهرستان‌ها که چند بیمارستان احداث کرده و بهداشت و درمانشان متحول شده، مقایسه نمود، چون طرح تحول نظام سلامت در دوران آنها بوده نه قبل یا بعدشان.

۴. برای قضاوت درباره تبلیغات، باید به ویژگی‌های یک نماینده توانمند نیز توجه کرد، سخنوری، وامدار ثروتمندان و قدرتمندان و امثال این‌ها نبودن، روابط عمومی بالا، قدرت رهبری و تشکیلاتی، مدیر و مدبر بودن، آگاهی کامل داشتن به مسائل و مشکلات کشور، استان و شهرستان، مشورت‌پذیر بودن، اطلاع از قوانین و تبصره‌ها داشتن، کارآمد بودن و شجاعت داشتن از جمله خصوصیت‌های یک نماینده کارآمد و خوب است. داوطلب انتخاباتی را با توجه به این خصوصیت‌ها می‌توان سنجید. درباره عملکرد تبلیغاتی کسی که این ویژگی‌ها یا بخشی از انها را نداشته باشد، باید تردید کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=3690

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.