• امروز : شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳
0

چرخش انتخابات در چهارراه شوش / در باب پرچالش‌ترین کلنگی که بر زمین زده شد !

  • کد خبر : 3687
  • 20 دی 1402 - 7:34
چرخش انتخابات در چهارراه شوش / در باب پرچالش‌ترین کلنگی که بر زمین زده شد !
در آستانه انتخابات پیش‌روی مجلس، چهارراه ورودی شهر شوش، می‌تواند به چرخش سرنوشت انتخابات تبدیل شود

صدای جریده – عارف شریفی صرخه: «ساماندهی ترافیکی چهارراه ورودی شوش» یکی از کهنه‌ترین و چالش‌برانگیزترین وعده‌های انتخاباتی در این منطقه به شمار می‌رود، بسیاری، این چهارراه پرحادثه را کانون چرخش انتخابات می‌دانند چون معتقدند، این نقطه، پیشانی شهر است و می‌تواند نمادی از ناکارآمدی نمایندگان باشد.

این چهارراه که محل تلاقی جاده شوش – دزفول با محور اهواز – اندیمشک بوده و تنها نقطه اتصال دو بخش شرقی و غربی شهر شوش به شمار می‌رود، در دوره‌های مختلف مجلس، آبستن «تصمیمات» و ماجراهای عجیب بوده است.

دوران سید جاسم ساعدی

نزدیک به یک قرن پیش، جاده ترانزیتی اندیمشک به اهواز در محدوده شهر شوش احداث شد. در آن زمان، در محل چهارراه، یک میدان دایره‌ای شکل وجود داشت، تا اینکه در سال ۱۳۷۲ و در دوره نمایندگی سید جاسم ساعدی، میدان تخریب شد و به بهانه روان‌سازی ترافیک، به جای آن، پل روگذر خاکی ساخته شد اما این پل خاکی، نتوانست ترافیک شهری و ترانزیتی را از هم جدا کرده و تردد اهالی از شرق به غرب و بالعکس را روان‌سازی و ایمن کند.

انتقادات به این پل خاکی، تنها «ترافیکی» نبود، بلکه بسیاری آن را فاقد زیبایی بصری دانسته و سد راهی بر چشم‌انداز شهر شوش می‌پنداشتند، بنابراین مطالبه‌ای عمومی برای حذف آن شکل گرفت و حتی با ظهور شبکه‌های اجتماعی، کاریکاتورها و محتواهایی به نقد این پروژه و عملکرد سید جاسم ساعدی طراحی شد.

دوران سید راضی نوری

نوبت به دوره سید راضی نوری رسید، وعده سید راضی نوری برای ساماندهی این چهارراه در پروژه‌ای به نام زیرگذر نمود پیدا کرد، سرانجام در عصر یک روز جمعه بهاری اما گرم در شوش، کلنگ جنجالی‌ترین پروژه این شهرستان بر زمین زده شد، در سال ۹۶ پل خاکی، تخریب شد و یک میدان خاکی و بزرگ از آن، بر جای ماند.

این پروژه نیز تبدیل به یک دردسر بزرگ برای سید راضی شد، بسیاری معتقدند که این نماینده مجلس، نباید بدون مجوز میراث فرهنگی برای احداث زیرگذر، اجازه تخریب پل قبلی را می‌داد، در آن زمان، ورودی شهر شوش از نظر شکلی و ترافیکی، به بدترین حالت رسیده و افکار عمومی را عصبانی و نگران کرده بود.

دوران محمد کعب‌عمیر

چهارراه ورودی شوش در دوره نمایندگی محمد کعب عمیر نیز با ماجراهایی همراه بود، نماینده کنونی مجلس، با شعار تعامل و تفاهم با میراث فرهنگی به سراغ این پروژه رفت، او و هوادارانش، منتقد نماینده پیشین بودند به این دلیل که معتقد بودند سید راضی نوری توان تفاهم و چانه‌زنی برای اقناع متولیان میراث فرهنگی و حل مشکل زیرگذر را نداشته است.

اما خیلی زود، ادبیات این نماینده در برابر متولیان میراث، انتقادی شد و رفته رفته، روشن شد که سرنوشت چهارراه شوش، حداقل در دوره کنونی مجلس، بهتر از گذشته نخواهد بود، البته هر از چند گاهی، خبرهایی هم از اخذ مجوز میراث فرهنگی برای احداث زیرگذر یا روگذر با نقشه‌ای جدید و متفاوت از آنچه که در زمان نوری مطرح بود، از اطرافیان کعب‌عمیر شنیده می‌شد، لکن بسیاری این خبرها را تبلیغاتی دانسته و درستی آنها را زیر سوال بردند، روی هم رفته این گمانه‌های مربوط به ایجاد تقاطع غیرهمسطح در محل چهارراه ورودی شهر، محقق نشد تا دردسرهای این پروژه، کارآمدی نماینده کنونی مجلس را هم با سوالاتی مواجه کند.

چهارراه در معادلات انتخابات

اکنون در آستانه انتخابات پیش‌روی مجلس، این چهارراه، می‌تواند به چرخش سرنوشت انتخابات تبدیل شود، به ویژه آنکه در شهرستان‌های همجوار، احداث زیرگذر و پروژه‌های ترافیکی امری معمول است و حتی دزفول به شهر زیرگذرها معروف گشته و در ضلع شرقی اندیمشک، همزمان در یک نقطه، زیرگذر و روگذر و یک میدان به صورت همزمان احداث شده است.

این مقایسه در انتخابات می‌تواند، برای این ۳ چهره سیاسی، دردسرساز شود، هر چند ممکن است، عوامل و قوانینی، مقایسه بین شوش و سایر شهرستان‌ها را رد کند اما بازهم بعید است، آنها را از تیغ نقد افکار عمومی رها سازد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=3687

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.