• امروز : شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳
3

بازگشت «سید جاسم» به انتخابات / رقابت سادات برقرار ماند / هم‌سبدی «ناصر چنانی» و «غلام علیدادی»/ «محمد کعب‌عمیر» هم به داوطلبان تایید شده پیوست!

  • کد خبر : 3641
  • 15 دی 1402 - 3:15
بازگشت «سید جاسم» به انتخابات / رقابت سادات برقرار ماند / هم‌سبدی «ناصر چنانی» و «غلام علیدادی»/ «محمد کعب‌عمیر» هم به داوطلبان تایید شده پیوست!
همانطور که پیش‌بینی می‌شد، صلاحیت ۴ گزینه سادات برای انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی تایید شد تا رقابت این ۴ هم‌سبد تبدیل به یک ابهام انتخاباتی و پراکندگی احتمالی آرا شود.

صدای جریده – عارف شریفی صرخه: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، صلاحیت ۴ گزینه سادات برای انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی تایید شد تا رقابت این ۴ هم‌سبد تبدیل به یک ابهام انتخاباتی و پراکندگی احتمالی آرا شود.

این پراکندگی بیشتر به سود داوطلبانی است که آرای معمولی دارند، مثلا ناصر چنانی می‌تواند از این فرصت به سود خود بهره ببرد به شرطی که آرای سنتی‌اش دستخوش تغییر نشود.

اما تحرکات نامزدهایی همچون غلام علیدادی، آرای ناصر چنانی را در مناطقی تهدید می‌کند، هم‌سبدی او در مناطقی دیگر از شهرستان‌های شوش و کرخه با سید راضی نوری و سید حسن نجات نیز قابل تامل است.

همچنین بنا به دلایلی، موقعیت این داوطلب در مناطقی همچون محور خسرج، محور چعب و منطقه میان‍اب مناسب نیست و او برای جبران، باید برای این موضوع دنبال راهکاری باشد.

در این میان، با تایید صلاحیت نماینده فعلی شوش و کرخه در مجلس، آرای این داوطلب انتخاباتی برقرار خواهد ماند، بنابراین با توجه به تایید صلاحیت سعید پورعبداللهی که با محمد کعب‌عمیر در مناطقی همچون چعب همسبد است، پدیده پراکندگی آرا، شکل تازه‌ و قابل تاملی به خود خواهد گرفت.  سعیدپورعبداللهی بیشترین شانس را برای بهره‌مندی از آرای محمد کعب‌عمیر داشت، همچنین سید راضی نوری نیز که در این مناطق پایگاه اجتماعی و فرصت کسب رای داشت، دیگر نمی‌تواند روی این آرا حسابی باز کند. 

از طرف دیگر سید حسن نجات نیز ثابت کرده که در رویش آرای خود، ثابت‌قدم است، بنابراین بعید نیست که در کسب آرای خاکستری پیشرو باشد.

اما ممکن است پراکندگی آرا میان سادات و داوطلبان شاخص قبایل چنانه و کعب، به سود یک جریانی تازه باشد، مثلا غلام علیدادی می‌تواند با ایجاد یک ائتلاف، حتی با آرای معمولی، شانس خود را برای موفقیت در انتخابات امتحان کند.

در این میان، سورپرایز انتخابات کسی نیست به جز آقای سناتور سید جاسم ساعدی ! او روحی تازه به رقابت انتخاباتی می‌دمد، تایید صلاحیت نماینده ۵ دوره انتخابات مجلس در حوزه شوش و کرخه، جریانی غیر قابل انکار در انتخابات را دوباره زنده خواهد کرد و بعید نیست با تجربه‌ای که دارد، بخش قابل توجهی از آرای سنتی خود را دوباره به سبدش بازگرداند.

همچنین او در این انتخابات، آلترناتیوهایی هم دارد، مثلا موسی سواحلی و سعید پورعبداللهی جزو همقطاران او در میدان سیاسی هستند، ائتلاف او و برخی داوطلبان انتخابات دور از انتظار نیست، با این پیش‌فرض‌ها، در اسفندماه، یک انتخابات جالب و پیچیده را پیش‌روی خواهیم داشت.

پ.نوشت: تایید صلاحیت داوطلبان مذکور توسط خود یا افراد آگاه اعلام شده است و در صورت مغایرت با فهرست اعلامی از سوی مراجع ذی‌صلاح، اصلاح خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=3641

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.