• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
1

شانس با چه کسی است؟ / معادله چندوجهی انتخابات مجلس در شوش و کرخه !

  • کد خبر : 3614
  • 14 دی 1402 - 12:01
شانس با چه کسی است؟ / معادله چندوجهی انتخابات مجلس در شوش و کرخه !
سرنوشت انتخابات مجلس در شوش و کرخه به طرز شگفت‌انگیزی به آرایش انتخاباتی سادات گره خورده است

پایگاه خبری صدای جریده – عارف شریفی صرخه: سرنوشت انتخابات مجلس در شوش و کرخه به طرز شگفت‌انگیزی به آرایش انتخاباتی سادات گره خورده است، این بخش از جامعه، به دلایل فرهنگی و باورهای محلی، آرای فراقبیله‌ای دارند و همچنان از نظر بخش قابل توجهی از جامعه سنتی، نسبت به سایر گزینه‌ها در اولویت هستند، بنابراین سادات را می‌توان، تنها قدرتی در جامعه شوش و کرخه برشمرد که در انتخابات، از تعصبات نظام قبیله‌ای و حزبی و قومیتی، توانمندتر عمل می‌کند.

با این تفاسیر، از بین رفتن رقابت میان سادات و تمرکز آرای این بخش از جامعه روی یک گزینه، بدترین خبر ممکن برای سایر رقیبان انتخاباتی در شوش و کرخه است.

سید راضی نوری، سید حسن نجات و سید مجید موسوی ۳ گزینه احتمالی سادات در این دوره از انتخابات خواهند بود. سبد آرای سید راضی و سید حسن به شکل قابل توجهی، مشترک و در هم تنیده است، بنابراین باقی ماندن این ۲ در رقابت انتخاباتی، می‌تواند برای سایر نامزدهای شاخص در انتخابات موفقیت چشمگیری باشد.

اما اگر سید راضی نوری به عنوان شاخص‌ترین گزینه سادات با سابقه دو دوره نمایندگی به هر دلیلی از رقابت کنار رود، دو حالت قابل تصور است، حالت اول، ائتلاف و حمایت از گزینه شاخص دیگر سادات یعنی سید حسن نجات است.

در این شرایط و با توجه به پراکندگی آرای شهرستان، امکان موفقیت این ائتلاف بسیار بالا خواهد بود.

حالت دوم، حمایت از گزینه‌ای غیر از سید حسن نجات است، اگر در حالت دوم، سید راضی نوری از گزینه سوم سادات یعنی سید مجید موسوی حمایت کند، احتمالا آرای سادات را در هم شکسته و زمینه شکست سید حسن نجات به عنوان شانس مهم سادات را فراهم می‌سازد. از طرف دیگر گزینه حمایت از ناصر چنانی هم می‌تواند برای او جذاب و برای دیگر گزینه‌ها، کابوس‌وار باشد!

در آخر، هر چقدر رقابت میان گزینه‌های سادات بیشتر باشد، پراکندگی آرا در میان آنها نیز بیشتر و شانسشان برای پیروزی کمتر خواهد بود.

از طرف دیگر، با توجه به پراکندگی آرای قبیله‌ای و حزبی، امکان ظهور یک جریان رقیب دیگر نیز به وجود خواهد آمد، مثلا شکل‌گیری ائتلافی جذاب از نامزدهای جدیدی که در این دوره از انتخابات، به دنبال ماجراجویی می‌گردند، می‌تواند برگ برنده‌ در فضای پراکندگی آرای سایر جریان‌ها باشد!

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=3614

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.