• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
2

تقویم امروز / ۵ آذر چه روز است / رویدادهای ۱۲جمادی الأول و ۲۶ نوامبر

  • کد خبر : 3302
  • 05 آذر 1402 - 9:30
تقویم امروز / ۵ آذر چه روز است / رویدادهای ۱۲جمادی الأول و ۲۶ نوامبر
امروز یکشنبه 5 آذر سال 1402مصادف با 12 جمادی الأول 1445و 26 نوامبر 2023 است

به گزارش پایگاه خبری صدای جریده، ۵ آذر دویست و پنجاه و یکمین روز سال در گاه‌شماری خورشیدی است.

تشکیل بسیج مستضعفان

در پنج آذر سال ۱۳۵۸، بسیج مستضعفان، به دستور آیت‌الله خمینی (ره) تشکیل شد، این اقدام برپایه فرمان امام خمینی مبنی بر تشكیل ارتش ۲۰ میلیونی، بود، بخشی از پیام امام این چنین است:«…مملكت اسلامی همه اش باید نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد…همه جا باید این طور بشود كه یك مملكتی بعد از چند سالی كه بیست میلیون جوان دارد، بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد.»

حادثه قطار سمنان – دامغان

در ۵ آذر ۱۳۹۵ یکی از مرگبارترین حوادث ریلی در ایران پس از حادثه قطار نیشابور اتفاق افتاد. در این حادثه دو قطار مسافربری در حوالی «ایستگاه هفت خوان» در محور سمنان-دامغان به شدت برخورد کردند.

در این حادثه که در ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ به وقوع پیوست، قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد.

در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. در این حادثه ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند.

سالروز درگذشت چهرهای سیاسی و هنری

در سال ۱۳۲۱ و در چنین روزی، محمد علی فروغی، نویسنده و سیاست‌مدار دوره پهلوی، درگذشت، در دورهٔ قاجار، او چند بار وزیر، دو بار نمایندهٔ مجلس شورای ملی و یک بار رئیس دیوان عالی تمیز (دیوان کشور) شد. او در دوران پس از جنگ جهانی اول، عضو هیئت اعزامی ایران به کنفرانس صلح پاریس (۱۹۱۹) و جامعهٔ ملل بود.

محمدعلی فروغی در سن ۶۵ سالگی، در روز جمعه ۶ آذر ۱۳۲۱ ساعت ۱۵ بعدازظهر بر اثر سکتهٔ قلبی در تهران درگذشت و در آرامگاه خانوادگی در آرامگاه ابن بابویه در شهر ری به خاک سپرده شد.

او پیشتر در یادداشت‌های شخصی روزانهٔ خود نوشته بود: «فقط تأسفی که از مُردن دارم از بابت همین است که دلم می‌خواهد بدانم کار انسان به کجا می‌رسد.»

براساس این گزارش، محمد غروی کاشانی، فقیه و یکی از مخالفان دودمان پهلوی در سال ۱۳۵۷، سیدحسن میرخانی، خوشنویس و شاعر در سال ۱۳۶۹، صادق خلخالی، قاضی دادگاه انقلاب در سال ۱۳۸۲، مرتضی ممیز، طراح گرافیک و تصویرگر در سال ۱۳۸۴، بابک بیات، آهنگساز در سال ۱۳۸۵ و رضا عارفان، بازیگر ار چهره های سرشناس سیاسی و هنری به شمار می روند که در ۵ آذر جان باختند.

مهمترین رویدادهای معاصر

به گزارش صدای جریده، مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۵ آذر ۱۳۶۳ – آمریكا در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، روابط دیپلماتیك خود را با بغداد پس از یك وقفه ۱۷ ساله از سر گرفت.

۵ آذر ۱۳۵۸ – برپایه فرمان امام خمینی مبنی بر تشكیل ارتش ۲۰ میلیونی، بسیج مستضعفان شكل گرفت، بخشی از پیام امام این چنین است:«…مملكت اسلامی همه اش باید نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد…همه جا باید این طور بشود كه یك مملكتی بعد از چند سالی كه بیست میلیون جوان دارد، بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد.»

۵ آذر ۱۳۵۸ – موشه‌دایان وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در یك سخنرانی در دانشگاه شهر دالاس آمریكا گفت: آمریكا از ابتدا نباید سلاح های نظامی پیشرفته را در اختیار دولت هایی مانند ایران یا عربستان قرار می‌داد، بلكه باید آنها را در اختیار اسراییل بگذارد و پایگاه نظامی خود را در اسراییل بنا نهد.

۵ آذر ۱۳۵۷ – با تیراندازی نظامیان حكومت پهلوی به معترضان این رژیم، در بارگاه قدس رضوی، سراسر كشور به دعوت امام خمینی تعطیل و عزای عمومی اعلام شد و تمامی اداره های دولتی در اعتصاب بسر بردند.

۵ آذر ۱۳۵۷ – آیت الله شیخ محمد غروی كاشانی از روحانیون مبارز عصر پهلوی دوم در ۸۵ سالگی درگذشت.

۵ آذر ۱۳۴۹ – پاپ ژان پل ششم رهبر كاتولیك های جهان وارد تهران شد و با محمدرضا پهلوی دیدار كرد.

۵ آذر ۱۳۲۳ – ژنرال شارل دوگل رییس جمهوری فرانسه با دعوت محمدرضا پهلوی و برای یك دیدار رسمی از ایران، وارد تهران شد.

۵ آذر ۱۳۲۳ – گزارش نمایندگی سیاسی ایران در هندوستان به محمدساعد مراغه ای نخست وزیر فرستاده شد. در این گزارش به فعالیت های سیاسی آمریكا برای گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در جهان و رقابت های این كشور با انگلیس در زمان جنگ جهانی از جمله در هند اشاره شده است.

۵ آذر ۱۳۲۲ – فرانكلین روزولت رییس جمهوری آمریكا و وینستون چرچیل نخست وزیر انگلیس به همراه هیاتی از مقام های سیاسی و نظامی كشورشان، به منظور شركت در كنفرانس تهران به ایران آمدند. كنفرانس تهران در فاصله روزهای ۶ تا نهم آذر ۱۳۲۲ و در جریان جنگ دوم جهانی، با حضور رهبران سه كشور متفقین آمریكا، انگلیس و شوروی در تهران برگزار شد.

۵ آذر ۱۳۲۱ – محمدعلی فروغی ذكاءالملك وزیر دربار و نخست وزیر پیشین در ۶۷ سالگی درگذشت.

۵ آذر ۱۳۱۲ – مصوبه ی هیات وزیران درباره ی نظامنامه ی شهریه ی دانش آموزان مدرسه های متوسطه و عالیه، شامل پنج ماده ابلاغ شد.

۵ آذر ۱۳۰۳ – تعدادی از مردم قم برای شكایت از رییس عدلیه قم در تلگراف خانه ی این شهر جمع شدند و تحصن كردند.

۵ آذر ۱۳۰۰ – مجلس شورای ملی خواستار، پاسخ شدید دولت به تهدیدهای ۲ كشور روسیه و انگلیس به علت واگذاری امتیاز نفت شمال به كمپانی آمریكایی استاندارد اویل شد.

۵ آذر ۱۲۸۶ – محمدعلی شاه به شدت نسبت به اقدام مجلس شورای ملی در كاهش بودجه ی دربار اعتراض كرد.

۱۲ جمادی الأول

۱۲ جمادی‌الاول، دوازدهمین روز از ماه جمادی‌الاول در تقویم هجری قمری است. در تقویم هجری قمری قراردادی این روز صد و سیمین روز سال است.

۲۶ نوامبر

۲۶ نوامبر سیصد و سیمین روز سال در گاه‌شماری میلادی است. در چنین روزی در سال ۱۹۲۱ میلادی، استقلال مغولستان از چین به ثبت رسید. امروز سالروز تولد مارلین رابینسون، رمان‌نویس و مقاله‌نویس آمریکایی است، ۲۶ نوامبر روز قانون اساسی کشور هند است، همچنین روز جهانی درخت زیتون نیز است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=3302

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.