• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
1

بانوی اول در جنگ غزه / «حلیمه» در ۸۵ سالگی نماد فلسطین شد + فیلم

  • کد خبر : 2902
  • 24 مهر 1402 - 15:21
بانوی اول در جنگ غزه / «حلیمه» در ۸۵ سالگی نماد فلسطین شد + فیلم
«حلیمه» نام بانوی قد خمیده، و رنج و بلا کشیده فلسطینی است که در 85 سالگی به نمادی برای آزادی فلسطین تبدیل شده است

صدای جریده – عارف شریفی صرخه: «حلیمه» نام بانوی قد خمیده، و رنج و بلا کشیده فلسطینی است، او اکنون در ۸۵ سالگی با خواندن ترانه «شدو بعضکم = یکدل باشید»، به نمادی برای آزادی فلسطین تبدیل شده است.

«حلیمه» که به «حاجیه ام العبد» هم مشهور است، در سال ۱۹۳۸ در منطقه روستایی «بيت اكسا» در ۹ کیلومتری شهر قدس به دنیا آمد، او در ۱۰ سالگی، شاهد تولد رژیم غاصب اسرائیل و روز «نکبت ۱۹۴۸ فلسطین» بود، روزی که صدها هزار نفر از سرزمین مادری و پدری خود بیرون رانده شده و به منطقه مسکونی الشونه اردن مستقر شدند.

طبق گزارش های رسمی، در آن سال، صهیونیست‌های جنایتکار، اقدام به کشتار بی رحمانه و مثله کردن بدن اهالی کردند، حتی بر جنسیت جنین زنان باردار شرط بندی کرده و شکم بانوان فلسطینی را می‌شکافتند.

آنها ۲۵ نفر از مردان روستا را سوار اتوبوس کردند و در خیابان‌های بیت‌المقدس گردانده و برای هراس افکنی، آنها را با تیراندازی اعدام کردند و پیکر شهدا را روی هم تلنبار کرده و به آتش کشیدند.

حلیمه این جنایت ها را به چشم دید، بعد از ۲ سال از آن جنایتهای دردناک، اردن از پناهندگان فلسطینی خواست تا به سرزمین خود بازگردند، اردن با رژیم اسرائیل برای این موضوع به توافق رسیده بود، حلیمه به میهن بازگشت، اما به جز یک ویرانه، چیزی از خانه و روستای «بيت اكسا» باقی نمانده بود، صهیونیستها از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰ بیش از ۵۳۰ شهر و روستای فلسطینی را تخریب کرده بودند.

سرانجام روزهای دردناک دیگری برای «حلیمه الکسوانی» فرا رسید، در روز نکسه ۱۹۶۷، کشورهای عربی از رژیم صهیونیستی شکست خوردند و پس از این شکست، «حلیمه» مثل هزاران فلسطینی دیگر، طعم تلخ آوارگی را دوباره چشید و در اردوگاه زرقاء کشور اردن پناه گرفت.

اما پس از چند دهه دوری از وطن، حلیمه به نمادی برای مردم فلسطین تبدیل شد، صدای خشدار و مادرانه او در ترانه «شدو بعضکم» به شدت مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفت، این آهنگ، سال گذشته در برنامه تلویزیونی «من مخيم: از اردوگاه»، با مضمون داستانهای فلسطینی ضبط و پخش شد.

اما درحالیکه غزه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، مجددا مورد شدیدترین جنایتهای بشری و کشتار جنون آمیز و محاصره همه جانبه توسط رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، این ترانه پرمهر و مادرانه حلیمه به عنوان نماد فلسطین، مجددا بر زبان کوچک و بزرگ جاری شده است.

حلیمه در این ترانه، از زبان فلسطین سخن می گوید، گویا فلسطین زبان باز کرده و از ملت خود می خواهد که در برابر دشمن غاصب یکدل و متحد باشند: “شدوا بعضكم يا أهل فلسطين شدوا بعضكم”.

پی‌نوشت: فلسطین بر اساس یک توطئه وحشتناک غربی با سردمداری انگلیس در دهه ۴۰ قرن بیستم، از ملت آن، غصب و به زور سلاح و کشتار و فریب، به جماعتی که عمدتاً از کشورهای اروپایی مهاجرت داده شده‌اند، واگذار شد. این غصب بزرگ که در آغاز با کشتارهای جمعیِ مردم بی‌دفاع در شهرها و روستاها و راندن مردم از خانه و کاشانه خود به کشورهای هم‌مرز همراه بود، در طول بیش از هفت دهه همچنان با همین جنایت‌ها ادامه یافته است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=2902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.