• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
1
به بهانه روز روابط عمومی؛

در باب روابط عمومی نماینده مجلس؛ دشمن ِ دوست نما!

  • کد خبر : 1118
  • 28 اردیبهشت 1402 - 14:56
در باب روابط عمومی نماینده مجلس؛ دشمن ِ دوست نما!
نماینده با این نوع روابط عمومی، تبدیل به "منفورترین" چهره حوزه انتخابیه‌اش می‌شود، چون افکار عمومی، اصلا نمی‌تواند، "فریب" را تحمل کند.

پایگاه خبری صدای جریده – نویسنده: عارف شریفی صرخه: روابط عمومی، بازوی نماینده مجلس است، اما می تواند «دشمنی دوست نما» هم برای او باشد، کافی است با رفتار و عملکردش، خدشه به اعتبار نماینده وارد کند و او را در برابر افکار عمومی قرار دهد، مثلا به جای پاسخگویی، پرخاش نشان دهد، یا برای کسب اعتبار، دروغ گفته یا به فریب رسانه ای متوسل شود! با این رفتارها، نماینده خواهد فهمید، به چه بلایی گرفتار و در چه موقعیت خطرناکی قرار گرفته است!

*مصادره به نفع نماینده

مثلا یک روابط عمومی را فرض کنید که بدون هیچ استناد و مصداقی، هر عملکرد مثبتی را به نفع نماینده مجلس مصادره و تبلیغ کند در حالی که نماینده هیچ دخل و تصرفی در تحقق آن نداشته باشد!

در مقابل، همین روابط عمومی، از کاستی‌ها، محرومیت‌ها و نارسایی‌ها شانه خالی کرده و آن را گردن مسئولان دیگر می گذارد تا نماینده را از این وضعیت بد تبرئه کند!

افکار عمومی نسبت به این رفتارها، واکنشی آگاهانه نشان می دهد، بنابراین نماینده، اعتبار اجتماعی و سیاسی خود نزد افکار عمومی را از دست می دهد.

*خلق چهره خیالی از نماینده

تصور کنید که روابط عمومی تلاش کند تا چهره‌ای خیالی از نماینده مجلس در میان افکار عمومی ارائه دهدکه با واقعیت او همخوانی نداشته باشد.

مثلا نماینده را نویسنده کتاب یا مسلط به چندین زبان زنده دنیا و یا دکتر و پژوهشگر و جزو نوابغ و مشاهیر معرفی کند و بعد از گذر زمان، برای مردم مشخص شود که او هیچ یک از آن مشخصه‌ها را نداشته باشد، یعنی اصلا در مقطع دکتری فارغ التحصیل نشده است، نویسنده هیچ کتابی نیست، به جز زبان مادری و زبان رسمی کشورش، مسلط به هیچ زبان دیگری نبوده و هیچ مشخصه ای از یک چهره نابغه ندارد و در تجزیه و تحلیل کمترین نیازهای حوزه انتخابیه اش، دچار سردرگمی باشد!

در این شرایط، افکار عمومی خود را در برابر یک «جریان فریب» می بینند که تاکنون به آنها دروغ گفته و دیگر شایسته اعتماد نیست!

*فریب رسانه ای و مردم

افکار عمومی به شدت در برابر فریب رسانه ای این نوع روابط عمومی ها واکنش نشان می دهند، با این مدل از عملکرد روابط عمومی، ابهامات درباره نماینده، روز به روز بیشتر شده و منتقدان نیز به شکل قابل توجهی بیشتر خواهند شد.

با این وضعیت، روابط عمومی برای فرار از سیل انتقادها، رفتارهایی پرخاشگرانه از خود نشان می دهد، همچنین سعی می کند، منتقدان را به جریان های رقیب نسبت دهد یا به شکل و راههای دیگری، به شخصیت منتقد حمله کند تا بلکه جریان نقد را به سکوت وادار کند، اما این رفتار، نتیجه معکوس می دهد.

نماینده با این روابط عمومی، فاصله خود با افکار عمومی را روز به روز بیشتر می بیند، او در نهایت، اعتبار اجتماعی اش را به شدت از دست رفته خواهد دید.

نماینده با این نوع روابط عمومی، تبدیل به “منفورترین” چهره حوزه انتخابیه‌اش می‌شود، چون افکار عمومی، اصلا نمی‌تواند، “فریب” را تحمل کند.

*روابط عمومی کارآمد اما تضعیف شده!

گاها پیش می آید که روابط عمومی برخی نمایندگان مجلس، خوب و توانمند باشد، نماینده هم عملکردی برای دفاع داشته باشد، اما به دلایلی، روابط عمومی او، تضعیف و آسیب پذیر شود به نحوی که نتواند شکاف بین افکار عمومی و نماینده را که به دلایلی به وجود آمده، ترمیم کند!

برخی نمایندگان مجلس، روابط عمومی خود را رها می کنند و هیچ ایده ای برای تقویت این واحد از تشکیلاتشان ندارند، این مدل نماینده ها، با تضعیف “روابط‌عمومی ِ دوست”، بازوی کارآمدشان را از دست داده و باعث فروپاشی خود نزد افکار عمومی می‌شوند.

درک پایین و فهم نادرست این نماینده ها از روابط عمومی، علت اصلی تضعیف روابط عمومی به شمار می رود.

*روابط عمومی کارآمد

این نوع روابط عمومیِ دوست، معمولا کارامد هستند، انها با فریب افکار عمومی به شدت مخالفند، بر اصول اخلاقی و فنی خود پایبند هستند، یعنی، هیج محتوایی را بدون مصداق و استناد، تولید نمی‌کنند، چهره‌ای غیرواقع از نماینده ارائه نمی‌دهند و سعی می‌کنند مخاطب‌محور باشند و به افکار عمومی احترام بگذارند.

اما قرار گرفتن این نوع روابط‌عمومی، در ساختار تشکیلاتی برخی نمایندگان که فهم درستی از اهمیت روابط عمومی ندارند، باعث می‌شود که درصد بالایی از قدرت و کارآمدی خود را در برابر قدرت‌ تبلیغاتی رقیبان انتخاباتی، از دست بدهند.

*روابط عمومی، جلوه ای از نماینده

روی هم رفته، روابط عمومی، جلوه‌ای از عملکرد و ترشحات فکری نماینده مجلس است، محتوای تولید شده روابط عمومی‌ها، ذائقه نماینده را نشان می‌دهد!

معمولا اشتهای نمایندگان ناکارآمد، برای تبدیل شدن به یک شخصیت خیالی و یا سوپرمن در افکار عمومی، هیچگاه فروکش نمی‌کند، نسخه این نوع نمایندگان و روابط عمومی ها، دست بر طناب پوسیده فریب گذاشته اند، خیلی زود توسط افکار عمومی پیچیده می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=1118

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.