• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
3
رازگشایی باورنکردنی:

شهری شگفت انگیز در دل خاکِ شوش

  • کد خبر : 862
  • 21 فروردین 1402 - 9:55
شهری شگفت انگیز در دل خاکِ شوش
در 30 کیلومتری شوش در استان خوزستان یک شهر تاریخی عجیب وجود دارد که در دل خاک مدفون است

صدای جریده – نویسنده: عارف شریفی صرخه – در ۳۰ کیلومتری شوش در استان خوزستان یک شهر تاریخی عجیب به نام مگرنات وجود دارد که در دل خاک مدفون است، مشخص نیست که این شهر چقدر قدمت دارد اما باستان شناسان قدمت آن را بیش از هزار سال تخمین زده اند.

مگرنات در باورهای محلی شهری نفرین شده است، بومیان منطقه وقتی بخواهند کسی را نفرین کنند، می گویند: “عساک نمت بالمگرنات”، یعنی الهی در مگرنات مدفون بشوی”.

در عین حال، بومیان این شهر مرموز را مقدس می دانند، آنها وقتی به سفر می رفتند، وسایل یا داشته های قیمتی خود را در امان تنها بنای باقیمانده شهر مگرنات می گذاشتند.

اما این محوطه مهم ۳۳۰ هکتاری که می تواند برگی از تاریخ پرشکوه خوزستان باشد، در غفلت و بی توجهی متولیان میراث فرهنگی، مورد تجاوز و سرقت عجیب سودجویان قرار گرفته است.

وجود دهها گودال حفاری شده در این محوطه گواه بر این ادعاست، احتمال سرقت آثار مهم از محوطه مگرنات، شاید محققان را برای یافتن سرنخ های بیشتر از سرنوشت این شهر شگفت انگیز دچار مشکل کند.

سوال اینجاست، چه اتفاقی برای این شهر گمشده افتاده است، چرا این شهر متروکه شده است، چرا در دل خاک مدفون شده و چه بلایی بر سر اهالی این شهر کهن افتاده است؟

روشن است که برای سالهای مستمر، گستره وسیعی از این محوطه تاریخی در شوش مورد تجاوز و حفاری بی امان سودجویان و قاچاقچیان قرار گرفته است. وجود صدها حفاری غیرمجاز در این منطقه، تعجب و حیرت هر بازدیدکننده ای را بر می انگیزد.

گفته می شود، تنها بنای باقیمانده از این شهر کهن نیز با خاک یکسان شده است، خبر ناگواری که نشان از ضعف عملکرد متولیان میراث فرهنگی در حفاظت از محوطه های تاریخی و باستانی دارد.

این درحالی است که بسیاری از محوطه‌های باستانی شوش ثبت ملی شده و حفاری در آنها عملی مجرمانه به شمار می‌رود و پیگرد قانونی دارد!

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=862

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.