• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
0

بزرگ و با عظمت همچون «چغازنبیل»

  • کد خبر : 749
  • 13 فروردین 1402 - 17:52
بزرگ و با عظمت همچون «چغازنبیل»
«چغازنبیل» بخش بر جای مانده از شهر باستانی «دور اونتاش»، مهمترین شهر تمدن عیلام، تمدنی شکوهمند که پیش از ورود آریائیان بر ایران زمین حکم می راند.

به گزارش صدای جریده و به نقل ازخبرنگار گروه جامعه خوزستان سرزمین شگفتی هاست، گوشه گوشه اش دلکش و دلبراست. آنهم در اوائل بهار که مست سبزی جلگه حاصلخیزش می شوید. بوی زندگی و حیات این استان با وجود مردم خونگرمش سفر خاطره انگیزی را به ارمغان می آورد.

معبد چغازنبیل در جنوب غربی ایران، در شهرستان شوشِ استان خوزستان، و در نزدیکی منطقه باستانی هفت‌تپه واقع شده‌است. این سازه در ۳۵ کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر و ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش قرار دارد و به دلیل واقع شدن در غرب رودخانه دز (مرز این دو شهرستان) جزء شهرستان شوش محسوب می‌شود. دوراونتاش از راهی انحرافی در جاده شوش به اهواز، و همچنین از جاده شوشتر به هفت تپه (جاده کشت و صنعت کارون) قابل دسترسی است.

این زیگورات در اصل ۵ طبقه بوده که هم‌اکنون تقریباً دو طبقه از آن باقی مانده‌است. اضلاع زیگورات چغازنبیل ۱۰۵× ۱۰۵ متر می‌باشد و ارتفاع آن از سطح زمین، حدود ۵۳ متر بوده که در حال حاضر ۲۵ متر از آن باقی مانده‌است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=749

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.