پایگاه خبری صدای جریده – نویسنده: عارف شریفی صرخه – جنگ ایران و عراق به اوج خود رسیده بود، عبور از رودخانه کرخه برای به حداقل رساندن مسیرهای منتهی به خط مقدم بسیار حیاتی بود، این باعث شد تا پل شهید ناجیان از ۵ کیلومتری شهر شوش به سمت غرب کرخه توسط مهندسان قرارگاه کربلا، طراحی و احداث شود.
نقطهای استراتژیک و پررفتوآمد که مسلط شدن بر آن در فنون جنگی بسیار مهم و حیاتی به شمار میرفت، احداث این پل چالش و مشکلات عبور نیروها و تجهیزات جنگی از رودخانه کرخه را تا حد زیادی برطرف میکرد.
احداث یک پل روی رودخانه در اوج جنگ میتوانست با کاهش حدود ۵۰ کیلومتر از طول مسیر قبلی و منتهی به خطوط مقدم، نقش موثری در مدیریت پشتیبانی و تعیین سرنوشت عملیاتها داشته باشد.
به این ترتیب ستاد پشتیبانی جنگ قرارگاه کربلا در شهرستان شوش دست به کار شد و توانست معبری سرنوشتساز را روی این رودخانه احداث کند؛ پلی با طول ۲۳۰ متر و عرض مفید ۵ متر که تحمل تردد تانکهای ۱۰۰ تنی را داشت و شهید ناجیان نام گرفت.
این پروژه با کمترین امکانات به سرانجام رسید؛ برای ساخت این پل، شاسی واگنهای از رده خارج شده و اسقاطی راه آهن را تبدیل به صفحاتی کردند که روی پل نصب میشد.
این پل بهدلیل فوریتهای جنگی و ضرورت جابجایی تانکها و دیگر ادوات نظامی در کوتاهترین زمان، با طرحی بدون پایه ساخته شد؛ به این صورت که جهادگران، کف رودخانه را صاف و قطعاتی روی آن کارگذاری کردند.
پل شهید ناجیان را باید نتیجه سیر تکاملی در مهندسی جنگ تحمیلی عنوان کرد؛ احداث این معبر باعث شد تا کارشناسان نظامی با طراحیهای عملیاتی و برنامههای مدون، بهترین نوع حمله و ضربه زدن به دشمن را ترسیم و طراحی کنند.
اما با پایان جنگ تحمیلی همان طور که پیشبینی میشد، سیل و طغیان رودخانه وحشی کرخه، پل بدون پایه ناجیان را با آسیب جدی مواجه کرد.
این پل در حالی که کارکردها و ویژگیهای جنگی خود را از دست داده بود با همین ماهیت فلزی و عرض کم، بازسازی شد؛ تکنیکهای مهندسی برای جابجایی مؤثر و ایمن مسافر و کالا در بخش فتحالمبین که منطقهای در حال توسعه بود در نظر گرفته نشد تا پس از گذشت مدتی کوتاه، به نقطه پرچالش ِ ترافیکی تبدیل شود.
اما این تنها اهالی نبودند که از مشکلات ترافیکی آن پل کم عرض و غیر ایمن در عذاب بودند، گردشگران، مسافران نوروزی و راهیان نور نیز که همه ساله و به ویژه در آستانه عید نوروز به غرب کرخه مسافرت می کنند نیز برای عبور از این پل دچار دردسرهایی شده بودند.
در این زمان باید زیرساختها همراه با روند توسعه و چشماندازهای راهبردی این منطقه مرزی احداث میشد تا بلکه حرکتی در جهت نوسازی و آبادانی مناطق جنگزده باشد.
اما این پل با همان کالبد ساخته شد تا از نظر شهروندان شوش با گذشت سالها از بازسازی آن دیگر پاسخگوی حجم بالای تردد از این گلوگاه نباشد.
ضرورت تعریض و بازسازی این پل باعث شد تا طرح بازسازی این پل به عنوان یک پروژه مهم پیگیری شود، و سرانجام پس از سالها کش و قوس، پل شهید حسین ناجیان مهرماه سال ۹۷ با حضور معاون پارلمانی رییس جمهوری وقت، به بهره برداری رسید.
این پل هم اکنون با عرض و ایمنی مناسبت گره ترافیکی این نقطه مهم ارتباطی به غرب کرخه را برطرف ساخته است، در ادامه تصاویری از وضعیا گذشته این پل که مربوط به سال های قبل از ۱۳۹۷ است را مشاهده می کنید:
نوستالژی پل شهید ناجیان
لینک کوتاه : http://sedayejaride.ir/?p=468